Myanmar bersetuju untuk mengambil kembali Rohingya tahun ini

Dhaka: Myanmar menyetujui panggilan oleh Bangladesh dalam pertemuan tiga pihak yang difasilitasi oleh China untuk memulakan pemulangan Rohingya yang dinanti-nantikan pada suku kedua tahun ini, Agensi Anadolu melaporkan para pegawai mengatakan pada hari Selasa.

Bangladesh berusaha keras untuk memulakan pemulangan, tetapi Myanmar sekali lagi menangguhkannya, mencari masa untuk pengaturan logistik. “Kami mendorong untuk memulai pemulangan pada kuartal pertama, tetapi Myanmar meminta lebih banyak waktu untuk pengaturan logistik dan beberapa pengaturan fizikal. Oleh itu, kami meminta untuk memulakan penghantaran pulang pada suku kedua, dan mereka menyetujuinya, ”kata Setiausaha Luar Bangladesh Masud Bin Momen selepas pertemuan itu.

Di samping itu, China dan Myanmar juga memahami dan menyetujui cadangan yang didorong oleh Bangladesh untuk mempertahankan kehadiran masyarakat antarabangsa di Negara Rakhine Myanmar ketika pemulangan berlaku, tambah pegawai itu, yang memimpin pihak Bangladesh dalam pertemuan tiga hala maya dengan Myanmar dan China pada orang Rohingya. China akan memberikan vaksinasi COVID-19 percuma kepada orang-orang Rohingya pada fasa pertama pemulangan. Beberapa hari sebelum pertemuan itu, Menteri Luar Bangladesh AK Abdul Momen mengatakan, “pemulangan adalah satu-satunya jalan keluar untuk mengakhiri krisis Rohingya, dan tidak akan ada alternatif.”

Bangladesh juga mengusulkan pemulangan Rohingya dari kampung ke kampung halaman mereka sementara Myanmar menginginkan sekumpulan pelarian sporadis yang kini berlindung di Cox’s Bazar di Bangladesh berikutan tindakan keras tentera di Myanmar pada tahun 2017 dan pemulangan. Wakil Menteri China Luo Zhaohui hampir bergabung dalam pertemuan peringkat setiausaha pertama antara Bangladesh dan Myanmar di bawah pengantaraan China. Cadangan juga diajukan dalam pertemuan itu untuk mengirim sekumpulan Rohingya untuk mengunjungi Rakhine secara langsung untuk mewujudkan persekitaran bagi mereka yang kembali.

Timbalan Menteri Kerjasama Antarabangsa Myanmar U Hau Do Suan turut serta dalam pertemuan tiga pihak yang diadakan melalui konferensi video. Kementerian Luar Negeri dalam pernyataan yang dikeluarkan kemudian mengatakan: “Myanmar telah membuat semua pengaturan yang diperlukan untuk pemulangan dan menegaskan kembali kesediaan Myanmar untuk menerima orang-orang yang dipindahkan yang telah disahkan sesuai dengan perjanjian dua hala.”

Bagaimanapun, pernyataan itu tidak menyebutkan tarikh tertentu untuk penghantaran pulang. “Projek Perintis sedang dijalankan untuk penghantaran pulang orang-orang yang terlantar. Myanmar bersedia untuk memulai proses tersebut dengan pengungsi yang telah disahkan yang akan dipulangkan di bawah Projek Perintis, ”tambah kenyataan itu, mengutip timbalan menteri.

Dia juga menekankan perlunya calon pengembalian untuk mengisi dan menandatangani borang yang dipersetujui yang berisi dua poin untuk memastikan kesediaan mereka untuk kembali dan kewajiban untuk mematuhi undang-undang Myanmar yang ada. Wakil menteri mendesak Bangladesh untuk menangani masalah unsur-unsur pengganas yang mengintimidasi dan mengancam orang-orang yang terlantar untuk tidak kembali ke Myanmar.

Bangladesh, bagaimanapun, mengatakan tidak dan tidak akan membenarkan pemberontak di negara itu dan menyedari masalah itu. Dua percubaan terakhir untuk mengambil kembali Rohingya di bawah perjanjian dua hala antara Bangladesh dan Myanmar yang ditandatangani pada tahun 2017 gagal mencapai sebarang hasil, walaupun ada jaminan berulang kali Myanmar untuk memulangkan.

Mesyuarat tiga pihak terakhir diadakan pada 20 Januari tahun lalu di New York, dan sejak itu, Myanmar diduga menangguhkan rundingan dua hala walaupun telah berulang kali dilakukan oleh Bangladesh. Menurut Amnesty International, lebih daripada 750,000 pelarian Rohingya, yang kebanyakannya wanita dan kanak-kanak, melarikan diri dari Myanmar dan menyeberang ke Bangladesh setelah pasukan Myanmar melancarkan tindakan keras terhadap komuniti minoriti Muslim pada bulan Ogos 2017.

Sejak 25 Ogos 2017, hampir 24.000 Muslim Rohingya telah dibunuh oleh pasukan negara Myanmar, menurut laporan Agensi Pembangunan Antarabangsa Ontario (OIDA). Lebih daripada 34,000 Rohingya dilemparkan ke dalam kebakaran, lebih dari 114,000 lagi dipukul, dan sebanyak 18,000 wanita dan gadis Rohingya diperkosa oleh tentera dan polis Myanmar, kata laporan OIDA, yang berjudul Paksa Migrasi Rohingya: Pengalaman Tidak Terungkap. Lebih 115,000 rumah Rohingya dibakar dan 113,000 yang lain dirusak, tambah laporan itu.- BERNAMA

Malay News
International Desk