NAVY menerima 11 Kapal Kembung Kapal Kaku

Benteng: Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) menerima 11 Kapal Inflatable Rigid Hull (RHIB) bernilai RM8.2 juta untuk melakukan rondaan di bawah Ops Benteng di Selat Melaka.

Laksamana Pertama Pasukan Perang Khas Angkatan Laut (Paskal) Mohd Redzuan Talib berkata, kapal-kapal itu sangat layak dilayari, terutama di laut bergelora, dan sangat bermanuver, menawarkan banyak kawalan dan cengkaman ketika belokan yang ketat.
“Kapal ini dapat membawa 12 orang, mencapai kecepatan maksimum 45 knot dengan dua mesin 400 tenaga kuda,” katanya semasa upacara penyerahan kapal di pangkalan tentera laut Lumut hari ini.
Penyerahan itu dilakukan oleh pengarah urusan kumpulan MSET Inflatable Composite Corporation Sdn Bhd (MSET) Aminudin Mat Yusof kepada Mohd Redzuan, dan disaksikan oleh Panglima Tentera Laut Laksamana Tan Sri Mohd Reza Mohd Sany dan Timbalan Ketua Setiausaha (Pembangunan) Kementerian Pertahanan Datuk Ruji Ubi.

Kapal-kapal itu disiapkan dalam jangka masa lapan minggu di dermaga MEST, Kuala Terengganu dan dilengkapi dengan peralatan navigasi dan komunikasi dan mampu melakukan perjalanan jarak jauh.

Mohd Redzuan berkata, pembelian kapal akan meningkatkan kemampuan operasi Ops Benteng, yang berada di bawah Pasukan Petugas Nasional (NTF), yang bertujuan untuk membendung jenayah rentas sempadan, termasuk imigrasi haram, cetak rompak, perdagangan manusia serta penyeludupan dan pencerobohan oleh nelayan asing.

Dia mengatakan Paskal akan memastikan penggunaan kapal akan dimaksimumkan dalam melakukan rondaan di bawah Ops Benteng, yang menjadi keutamaan semasa, selain membantu pasukan lain di NTF.

Dia menambah bahawa pelaksanaan Ops Benteng juga melibatkan Tentera Darat Malaysia, Angkatan Udara Diraja Malaysia, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia dan Polis Diraja Malaysia.- BERNAMA

Malay News
National Desk