Nenek Jerman berusia 80 tahun jadi bintang kecergasan TikTok

Berlin: Siapa sangka, dengan video tarian berdurasi 12 saat dalam TikTok, seorang nenek berusia 81 tahun di Jerman kini menjadi sensasi internet.
Ketika kebanyakan warga Jerman ‘dikurung’ kerana COVID-19 pada musim bunga lepas, Erika Rischko menyiarkan video pertamanya dalam saluran media sosial tersebut, tarian Cha-Cha Slide, bersama suaminya.

Bermula dari video tesebut, Rischko kini telah memuat naik lebih daripada 100 video dirinya melakukan latihan seperti plank dan pull-up, serta menari untuk mendorong orang lain tetap aktif semasa perintah berkurung.

“Bergerak dan lakukan sesuatu! Jangan hanya duduk tanpa berbuat apa-apa. Itu yang paling buruk,” katanya kepada Reuters. Sehingga kini, jumlah pengikutnya melebihi 125,000 orang dan videonya mendapat lebih daripada dua juta tanda suka di aplikasi TikTok, yang sangat popular dalam kalangan remaja dan terkenal dengan rutin menari dan cabaran viral. Dalam beberapa klipnya yang dirakam oleh anak perempuannya, dia berlatih secara sendiri malah menyertai cabaran kecergasan yang ditetapkan oleh mereka yang berpuluh tahun lebih muda daripadanya.

Dalam video lain, Rischko dan suaminya, yang ditemui dalam acara menari tahun lalu, turut melakukan rutin tarian.
Rischko mengatakan bahawa dia sangat bersemangat apabila membaca komen daripada orang muda di dalam aplikasi itu, yang kebanyakannya memuji warga emas berkenaan.
“Saya sangat gembira. Saya tidak pernah rasa yakin seperti sekarang,” katanya.

Kalau nenek berusia 81 tahun boleh mengamalkan gaya hidup aktif, apa pula alasan kita?

Malay News
Lifestyle Desk