Pemerintah tidak meminda perlembagaan untuk menangguhkan pemilihan dalam wabak: menteri undang-undang

Law Minister Malaysia

Kuala Lumpur: Datuk Takiyuddin Hassan hari ini mengatakan bahawa pemerintah tidak mempunyai rancangan untuk meminda Perlembagaan Persekutuan untuk menangguhkan pilihan raya semasa wabak Covid-19 tetapi mungkin akan mengisytiharkan darurat.

Menteri undang-undang de facto menjelaskan bahawa mewujudkan undang-undang untuk menangguhkan pemilihan semasa wabak itu bertentangan dengan undang-undang tertinggi negara.

“Pembentukan Rang Undang-Undang untuk menangguhkan pilihan raya selama pandemi Covid-19 bertentangan dan tidak sesuai dengan Perlembagaan Persekutuan, sementara untuk meminda Perlembagaan Persekutuan, diperlukan sokongan dua pertiga anggota Parlimen.

“Pemerintah dapat mengusulkan untuk menunda pemilihan jika pandemi ini dianggap diisytiharkan darurat seperti yang diperuntukkan di bawah Artikel 150 (1) Perlembagaan Persekutuan,” katanya dalam jawaban tertulis kepada Datuk Seri Mahdzir Khalid (BN-Padang Terap) hari ini.

Mahdzir kemarin bertanya kepada Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin apakah pemerintah berniat untuk meminda Perlembagaan atau membuat Rang Undang-undang khusus untuk membolehkan pilihan raya ditunda semasa pandemi Covid-19 untuk menampung virus tersebut.

Ini bukan kali pertama kerajaan Perikatan Nasional Muhyiddin mengemukakan pengisytiharan darurat, namun idea itu ditolak oleh Yang Di Pertuan Agong pada 25 Oktober.

Pembangkang menuduh Muhyiddin menggunakan deklarasi darurat agar tidak melihat usul Belanjawan 2021nya, yang dijadualkan pada hari Jumaat ini, akan dikalahkan dalam undi kerana kurangnya sokongan dari anggota parlimen.

Muhyiddin memperoleh majoriti dua kerusi tipis – hanya 113 kerusi di Parlimen yang mempunyai 222 orang. Tetapi majoriti ini belum diuji dengan suara di Dewan.
Malaysia berada dalam gelombang gelombang ketiga Covid-19 yang disebabkan oleh kegagalan orang untuk mematuhi peraturan kesihatan semasa pilihan raya negeri Sabah pada bulan September.

Akan datang adalah pilihan raya kecil Parlimen Batu Sapi di Sabah, yang dijadualkan pada 5 Disember dengan tempoh kempen rasmi 13 hari. Pilihan raya kecil diadakan berikutan kematian Ahli Parlimen Batu Sapi, Datuk Liew Vui Keong baru-baru ini.
Sarawak, yang mengadakan pilihan raya negeri setiap lima tahun secara berasingan dari pilihan raya umum, akan mengadakan pemilihan berikutnya pada pertengahan tahun depan.

Berita Melayu
Meja Nasional