Pengembalian wang penganjur Olimpik Tokyo untuk tiket yang dibeli di Jepun

Tokyo: Penganjur Olimpik Tokyo menawarkan pengembalian wang untuk tiket yang dibeli di Jepun pada hari Jumaat, dan berjanji lebih banyak penggantian sekiranya acara dibatalkan atau tempat duduk lebih sedikit kerana masalah coronavirus pada Sukan yang ditangguhkan tahun depan.
Pengumuman itu dibuat setelah presiden Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa Thomas Bach memberi amaran bahawa stadium penuh “mungkin tidak mungkin” berlangsung di temasya itu, yang dijadualkan bermula setahun akhir Julai 2021.
Peminat domestik yang membeli tiket boleh memohon bayaran balik dari 10-30 November, atau 1-21 Disember untuk Paralimpik, kata jawatankuasa penganjur Tokyo.
Mereka yang membeli tiket di tempat lain di dunia harus meminta bayaran balik dari peruncit mereka, tambahnya.
Tetapi peminat yang membeli tiket di Jepun juga dapat menyimpannya dan tetap layak mendapat pengembalian dana jika jumlah orang ramai dipotong. Keputusan bersejarah untuk menangguhkan temasya itu datang pada bulan Mac.

“Sekiranya kami tidak dapat memberikan kesempatan untuk menyaksikan Pertandingan karena Covid-19, kami akan menawarkan kesempatan tambahan untuk mengajukan permohonan pengembalian dana,” kata panitia dalam sebuah pernyataan.
Jurucakap Masa Takaya mengatakan penganjur “tidak memeriksa pembatalan (atau permainan) atau situasi penonton sifar”.
Tetapi dia menambah bahawa pengembalian wang pada saat terakhir sedang dipertimbangkan – misalnya, jika acara harus dibatalkan semasa Olimpik kerana seorang atlet menangkap coronavirus.
Pegawai Olimpik telah menyatakan dengan jelas bahawa mereka tidak mahu mengadakan acara di belakang pintu tertutup, tetapi juga bahawa tindakan pencegahan virus mungkin menjadikannya lebih sukar untuk mendapat sambutan ramai pada Sukan yang lalu.
Amaran Bach tentang tidak mempunyai banyak orang hadir dalam wawancara minggu ini dengan penyiar Korea Selatan SBS. Dia berulang kali mengatakan bahawa dia mahukan peminat di temasya tersebut.
Sejumlah 4.48 juta tiket telah terjual untuk Olimpik setakat ini, dan hampir satu juta untuk Paralimpik, menurut jawatankuasa penganjur.
Ia tidak memberikan perincian mengenai jumlah tiket yang dijual di Jepun berbanding di luar negara, tetapi mengatakan penonton di luar negeri menyumbang sekitar 10 hingga 20 peratus orang di temasya sebelumnya.
Menurut rancangan anggaran yang diumumkan akhir tahun lalu, penjualan tiket harus mencapai 90 bilion yen (RM3.5 bilion) dari pendapatan acara 630 bilion yen.
Harga rasmi rasmi terkini ialah 1.3 trilion yen, tetapi tindakan penangguhan dan penangguhan koronavirus akan meningkatkan angka itu, walaupun penganjur juga berusaha untuk mengurangkan kos di mana mungkin.

Malay News
Meja Sukan