Peperiksaan awam ditangguhkan ke 2021

Kuala Lumpur: Peperiksaan awam untuk pelajar Tingkatan Lima dan Enam ditangguhkan sekali lagi.

Kementerian Pendidikan telah memutuskan untuk memindahkan tarikh untuk Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Sijil Vokasional Malaysia (SVM) dan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) ke 22 Februari 2021; sementara Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) kini akan dipindahkan ke 8 Mac 2021.

Menteri Pendidikan Kanan, Dr Radzi Jidin, dalam sidang media hari ini, mengatakan perincian penangguhan dan peperiksaan akan dikeluarkan tidak lama lagi.

Bagi membantu calon peperiksaan 2020 membuat persiapan secukupnya, Kementerian Pendidikan telah memutuskan bahawa mereka akan meneruskan pembelajaran bersemuka mulai 20 Jan 2021 di sekolah masing-masing.

Keputusan ini juga untuk sekolah swasta dan institusi pendidikan yang terdaftar di bawah kementerian. Institusi yang tidak didaftarkan di bawah kementerian juga diminta untuk mengikuti saranan ini,” katanya.

Pada bulan Jun, kementerian telah mengumumkan bahawa peperiksaan SPM akan diadakan dari 6 Januari hingga 9 Februari 2021.

Sementara itu, Radzi mengatakan bahawa penjadualan semula peperiksaan tidak akan mempengaruhi kemasukan pelajar ke institusi pengajian tinggi awam melalui portal dalam talian Unit Kemasukan Universiti Pusat (UPUonline).

Dia juga mengatakan bahawa pelajar di program matrikulasi Kementerian Pendidikan dan Institut Pendidikan Guru (IPG) akan meneruskan pembelajaran dalam talian sehingga 31 Disember. Pelajar matrikulasi akan kembali ke kuliah dan meneruskan program mereka pada 4 Jan 2021 dan Pelajar IPG akan kembali ke kampus pada 17 Januari 2021.

Manakala Ujian Bahasa Inggeris Universiti Malaysia (MUET) untuk pelajar matrikulasi yang dijadualkan pada 8 hingga 19 Disember akan ditunda ke tahun depan.

Malay News
Farah Fauzi