Perang Syria: Ribuan tahanan masih hilang: UN

Kuala Lumpur: Puluhan ribu orang awam masih hilang setelah ditahan sewenang-wenangnya selama 10 tahun perang saudara di Syria, kata penyiasat PBB. Ribuan lagi telah diseksa atau dibunuh dalam tahanan, menurut laporan baru yang memperincikan tuduhan jenayah perang dan kejahatan terhadap kemanusiaan oleh semua pihak.
Mangsa dan saksi menggambarkan “penderitaan yang tidak dapat dibayangkan”, termasuk pemerkosaan kanak-kanak perempuan dan kanak-kanak lelaki seawal usia 11 tahun.
Masalahnya adalah “trauma nasional” yang mesti ditangani, kata laporan itu.

Syria telah hancur oleh konflik yang meletus setelah pemerintah Presiden Bashar al-Assad bertindak balas dengan kekuatan yang mematikan terhadap tunjuk perasaan antikerajaan yang aman pada bulan Mac 2011.
Pertempuran itu telah menyebabkan sekurang-kurangnya 380,000 orang mati dan menyebabkan separuh penduduk meninggalkan rumah mereka, termasuk hampir enam juta pelarian di luar negara.
Laporan oleh Suruhanjaya Siasatan Antarabangsa Majlis Hak Asasi Manusia PBB mengenai Syria didasarkan pada lebih dari 2,650 wawancara dan penyiasatan terhadap lebih dari 100 kemudahan penahanan. Ini mendokumentasikan pelanggaran oleh hampir setiap pihak utama perang yang tampaknya bertujuan untuk menakut-nakutkan dan menghukum lawan yang dirasakan.

“Penahanan pasukan pemerintah secara sewenang-wenangnya terhadap penentang politik, wartawan, aktivis hak asasi manusia dan penunjuk perasaan merupakan punca dan pencetus konflik,” kata ketua komisi itu, Paulo Pinheiro,.

“Kumpulan bersenjata dan organisasi pengganas yang dilantik oleh PBB seperti [Hayat Tahrir al-Sham] dan [kumpulan Negara Islam] kemudian juga mulai merampas kebebasan orang, melakukan pelanggaran keji terhadap mereka, sering dengan tindakan sektarian.”

kapsyen mediaSami memberitahu wartawan BBC Lina Sinjab tahun ini mengenai keganasan penjara di Syria
Bekas tahanan menyifatkan tidak melihat cahaya matahari selama berbulan-bulan, dipaksa minum air yang tidak bersih dan makan makanan berjamur, berkongsi sel yang sesak tanpa tandas dengan beratus-ratus orang lain, dan ditolak rawatan perubatan.

Mereka yang didakwa diseksa atau diperlakukan tidak berperikemanusiaan di penjara yang dikendalikan pemerintah memberitahu penyiasat sekurang-kurangnya 20 kaedah berbeza yang digunakan oleh anggota keselamatan untuk mengeluarkan pengakuan palsu.

Ini termasuk memberi kejutan elektrik, pembakaran bahagian badan, mencabut kuku dan gigi, dan menggantung orang dari satu atau dua anggota badan untuk jangka masa yang lama.
“Mereka menyeksa saya …, kemudian penyoal siasat memberitahu saya: ‘Kami boleh membunuh anda di sini dan sekarang, tidak ada yang akan tahu’,” teringat seorang lelaki yang dipegang oleh pemerintah di Homs.
Wartawan mengambil gambar sel penjara yang ditinggalkan yang sebelumnya digunakan oleh pejuang pemberontak di bekas bandar Syria Douma yang dikuasai pemberontak di pinggir Damsyik (19 April 2018)
Penyelamat penyeksaan menggambarkan bagaimana mereka terus menderita kesakitan fizikal kronik dan penderitaan emosi yang teruk atau gangguan tekanan pasca-trauma.

“Saya tidak dapat hidup tanpa lampin. Saya menderita kesakitan teruk di seluruh badan saya. Tidak ada harapan untuk saya. Hidup saya hancur sepenuhnya,” kata seorang wanita yang mendakwa dia diseksa dan diperkosa di cawangan Keselamatan Tentera dan Perisikan Tentera di Homs dan Damsyik.

Laporan itu juga mengatakan bahawa tahanan sering diseksa di kemudahan yang dikendalikan oleh Hayat Tahrir al-Sham, pakatan jihad yang menguasai kubu pembangkang terakhir di Syria.
Beberapa lelaki disifatkan dipaksa untuk telanjang, disetrum pada kemaluan mereka dan dirogol. Tahanan wanita dilaporkan diancam dengan rogol, dan seorang wanita diperkosa di pusat pemeriksaan di Hama.

Penyiasat juga diberitahu mengenai pembunuhan tahanan tanpa perbicaraan, atau mengikuti apa yang dikatakan oleh suruhanjaya itu sebagai perbicaraan yang tidak adil di mahkamah tentera yang menentang keganasan dan mahkamah atau proses sementara oleh kumpulan bersenjata pembangkang.

Jumlah sebenar tahanan yang telah mati dalam tahanan tidak diketahui. Tetapi anggaran konservatif mengatakan puluhan ribu individu terbunuh ketika berada dalam tahanan pemerintah, menurut laporan itu.

Banyak sumber menunjukkan bahawa, setelah pendaftaran tahanan yang mati di hospital tentera, mayat-mayat itu dikebumikan di pelbagai kubur massa, termasuk dua di pinggiran Damaskus, kata laporan itu. Pemerintah dan Hayat Tahrir al-Sham menafikan menyeksa tahanan.

“Ratusan ribu ahli keluarga mempunyai hak atas kebenaran mengenai nasib orang yang mereka sayangi,” kata Pinheiro. “Ini adalah trauma nasional yang harus segera ditangani dengan tindakan dari pihak-pihak dan masyarakat antarabangsa.” -Sumber: BBC

Malay News
Interanational Desk