Perjumpaan Tun Mahathir dan Ku Li pasukan untuk menyokong ‘unity govt’

Kuala Lumpur: Saingan Tun Dr Mahathir Mohamad dan Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah mengatakan bahawa mereka akan membentuk “kerajaan perpaduan” sekiranya Belanjawan 2021 gagal diluluskan dan kerajaan Perikatan Nasional jatuh hari ini.
Dengan menyatakan bahawa mereka tidak berkeliling meminta suara dari anggota parlimen untuk rancangan mereka, mereka mengatakan bahawa pemerintah tidak memiliki strategi yang tepat untuk menangani pandemi Covid-19 dan perlambatan ekonomi.

Kedua-duanya telah menyatakan bahawa pemerintah Perikatan “tidak sah dan tidak stabil” kerana “hanya memiliki dua mayoritas” dan tidak cukup kuat untuk menjalankan ekonomi.
Dua ahli politik terpilih paling kanan di negara ini mengatakan pada sidang media bersama semalam bahawa mereka tidak bekerjasama dengan pembangkang Pakatan Harapan atau mana-mana Ahli Parlimen Umno yang diadili di mahkamah.

Walaupun Dr Mahathir berada dalam pembangkang dan Tengku Razaleigh bersama Perikatan Nasional, kedua-duanya bersetuju bahawa pemerintahan Perikatan tidak stabil dan perlu diubah.
Dr Mahathir mengatakan bahawa mereka boleh membentuk kerajaan untuk mengembalikan Malaysia ke zaman kegemilangannya sebagai negara yang paling maju di Asia Tenggara. “Ada kemungkinan kerajaan boleh kehilangan suara Belanjawan 2021 dan ada keperluan untuk membentuk kerajaan baru. Kami harap mereka memilih yang dikhaskan untuk melayani rakyat. Kami tidak mempunyai barisan pemerintahan baru. Kami telah membincangkan cara untuk kembali menjadi negara yang progresif, katanya, sambil menambah bahawa dia tidak bekerjasama dengan ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Dia juga mengatakan Ahli Parlimen yang menghadapi kes mahkamah seperti bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak dan presiden Umno Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi tidak akan menjadi sebahagian daripada kerajaan baru, walaupun mereka memilih menentang Belanjawan 2021.

Walaupun kedua-duanya telah mengatakan tidak ada yang menawarkan dirinya sebagai perdana menteri berikutnya, Dr Mahathir mengatakan: “Jika saya mempunyai cukup suara, saya akan menjadi perdana menteri esok.” Pada masa ini, kecuali jika kita mengadakan pilihan raya umum, itu terserah kepada 222 Ahli Parlimen untuk memilih kerajaan baru. Rakyat sudah muak dengan ahli politik yang hanya memikirkan parti. Pengumuman berkanun oleh Ahli Parlimen tidak diambil kira. Yang penting ialah suara di Dewan Rakyat, katanya. Dr Mahathir mengatakan walaupun Belanjawan 2021 diluluskan, ia tetap akan menjadi pemerintah yang lemah. Tengku Razaleigh berkata walaupun dia adalah ahli parlimen Umno, dia bebas menyokong siapa sahaja yang dia mahukan.

Saya di sini berkongsi platform dengan Dr Mahathir untuk kepentingan negara. Pelaburan langsung asing rendah. Tidak ada pertumbuhan, tidak ada pekerjaan dan anak muda kita akan menganggur. Inilah dunia muda. Kami orang lama ingin membantu, katanya, sambil menambah bahawa dia tidak akan menyertai perbahasan untuk Belanjawan 2021 dan tidak akan memilihnya selepas pembacaan ketiga. Sumber- The star

Malay News
National Desk