Persaraan Super KIP mengejutkan

Kuala Lumpur: Keputusan pelumba Moto3 kebangsaan, Khairul Idham Pawi (KIP) untuk bersara daripada sukan permotoran adalah sesuatu yang tidak disangka kerana dia berpotensi untuk melangkah jauh di pentas antarabangsa, kata pelumba Moto2 Malaysia, Hafizh Syahrin Abdullah.

Hafizh Syahrin mengakui bahawa dia terkejut dengan keputusan KIP yang pernah memenangi tempat pertama dalam kategori Moto3 bersama Honda Team Asia di Grand Prix (GP) Argentina dan GP Jerman pada tahun 2016.

“Bagi saya, keputusan KIP untuk bersara agak memberi kesan kepada sukan permotoran negara dan juga keluarganya sendiri yang ingin melihatnya berjaya (dalam karier permotoran). Dia adalah pelumba berbakat dan mudah menyesuaikan diri dengan persekitaran baru”, katanya kepada media Bernama hari ini.

Hafizh Syahrin yang mengesahkan akan mewakili NTS RW Racing GP di Moto2 musim depan mengatakan bahawa kemungkinan kecederaan jari yang KIP alami musim lalu mungkin menjadi salah satu sebab yang menyukarkan dia untuk kembali kepada persembahan asalnya.

KIP yang kini berusia 22 tahun terpaksa menjalani pembedahan bagi kecederaan jari setelah terlibat dalam kemalangan semasa sesi latihan percuma di GP Sepanyol pada bulan Ogos 2019.

Atas nasihat pakar serta pasukannya, dia kemudian telah mengambil keputusan untuk menjalani pembedahan pemotongan jari kelingking di tangan kanannya pada bulan Ogos 2020 di Barcelona, ​​Sepanyol setelah kecederaan menjadi lebih teruk ketika bertanding di GP Republik Czech musim ini.

Baru-baru ini, KIP yang lebih gemar dipanggil Super KIP mengejutkan semua orang apabila dia mengumumkan persaraannya daripada sukan permotoran setelah kontraknya tidak diperbaharui oleh Petronas Sprinta Racing bagi musim depan.

Pada musim ini, dia gagal mengutip satu mata dalam 13 perlumbaan Moto3 bersama Petronas Sprinta Racing.

Sumber: Bernama

Akmal Hakim
Sports Desk