Polis memotong pesta ulang tahun berbahan bakar dadah

George Town: Pesta ulang tahun berbahan bakar dadah tidak lama setelah 42 orang yang bersuka ria, termasuk lapan wanita, ditahan polis di sebuah banglo yang disewa di Batu Ferringhi.

Selain dikenakan denda RM1,000 setiap satu kerana melanggar perintah kawalan pergerakan (MCO), empat daripadanya juga ditangkap kerana mengambil dadah.

Dari keempatnya, salah satunya disiasat kerana memiliki dadah berbahaya.

Komisen OCPD George Town, Soffian Santong berkata, polis merampas 1.4g ketamin dari kedai berusia 20 hingga 40 tahun semasa operasi Sabtu yang bermula pada pukul 10 malam.

Katanya, 17 daripadanya mempunyai pelbagai rekod berkaitan dadah.

“Kami menahan salah seorang dari mereka di bawah Seksyen 12 (3) Akta Dadah Berbahaya kerana memiliki dadah.

“Orang yang sama dan tiga yang lain juga ditahan di bawah Seksyen 15 (1) Akta yang sama kerana mengambil dadah berbahaya,” katanya dalam satu kenyataan.

ACP Soffian berkata Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) juga mengeluarkan pemilik rumah untuk menjalankan perniagaan inap desa tanpa lesen.

Dalam serbuan lain di tempat hiburan malam di Jalan Dr Lim Chwee Leong, 76 orang denda dikenakan denda RM1,000 kerana tidak mematuhi MCO.

Polis juga menahan seorang pengasuh berusia 21 tahun kerana beroperasi tanpa lesen hiburan dari MBPP dalam operasi empat jam yang berakhir pada jam 2 petang semalam. “Kami merampas alat dan peralatan elektronik, wang tunai RM350 dan barang-barang lain dalam serbuan di hiburan itu outlet, ”kata ACP Soffian.

Dia menasihatkan pengendali inap desa untuk mendapatkan kelulusan dan lesen yang diperlukan dari MBPP sebelum beroperasi dan memberi amaran kepada orang lain agar tidak menggunakan premis untuk mengadakan pesta peribadi tanpa mematuhi prosedur operasi standard (SOP), terutama jarak fizikal.

Dia menambah bahawa mereka juga memeriksa 16 gerai pasar malam di Batu Ferringhi, dengan semuanya mematuhi SOP.

“Kami akan meneruskan operasi seperti itu dengan bantuan Jabatan Kesihatan dan MBPP. Mereka yang melanggar peraturan akan ditangkap dan dikompaun, ”katanya.

Malay News
Penang Reporter