Kementerian Kesihatan berusaha untuk membantu Sabah

Petaling Jaya: Kementerian Kesihatan (KKM) meningkatkan kemampuan perkhidmatannya di Sabah untuk lebih siap dalam menangani peningkatan kes Covid-19 di negeri ini, kata Datuk Seri Dr Adham Baba.

Menteri Kesihatan mengatakan antara inisiatif yang dilakukan untuk memastikan negara berada pada tahap optimum dalam menangani kes Covid-19 termasuk menukar hospital untuk hanya menerima pesakit Covid-19, mobilisasi kakitangan kesihatan dan peningkatan peruntukan antara lain.

Dr Adham berkata kementerian akan menukar Hospital Kota Marudu, sekitar 120km dari Kota Kinabalu, untuk merawat hanya pesakit Covid-19 di negeri ini, serta enam lagi Pusat Kuarantin dan Rawatan Risiko Rendah (PKRC) Covid-19.

KKM kini mempunyai tujuh hospital untuk merawat kes Covid-19 dan 16 PKRC di Sabah.

“Sehingga 11 Oktober, terdapat sejumlah 4.834 tempat tidur yang disediakan untuk merawat pesakit Covid-19 di tujuh hospital Covid-19 dan 16 PKRC di Sabah.

“Dari itu, penggunaan tempat tidur di tujuh hospital adalah 66% sementara penggunaan tempat tidur di PKRC adalah 22% dari 3,876 tempat tidur yang ada di sana.

“Secara keseluruhan, 30% tempat tidur digunakan untuk merawat pasien Covid-19. Mereka yang tidak simptomatik atau mempunyai gejala ringan akan ditempatkan di PKRC, ”katanya dalam satu kenyataan semalam.

KKM, katanya, juga menggandakan usaha untuk meningkatkan jumlah tempat tidur melalui kerjasama awam-swasta.

Beliau berkata KKM akan menyerahkan beberapa perkhidmatan kepada hospital swasta di Sabah seperti Gleneagles Hospital Kota Kinabalu, KPJ Sabah Specialist Hospital dan Jesselton Medical Center, antara lain.

Malay News
National Desk