Saham teknologi terus mengindeks lebih tinggi pada tahun 2021

Kuala Lumpur: Percepatan digitalisasi ekonomi dan peningkatan permintaan untuk produk dan perkhidmatan teknologi akan mengekalkan minat pelabur terhadap stok teknologi walaupun kenaikan harga saham sektor yang didaftarkan pada Mac lalu.

Indeks Teknologi meningkat dari paras terendah 23.8 mata kepada tinggi 80.46 mata dalam perdagangan dalam sehari semalam sebelum ditutup pada 77.96 mata.
Antara saham teknologi yang diperoleh ialah ViTrox Corp Bhd, yang meningkat 0.51% atau lapan sen kepada RM15.90, sementara JHM Consolidation Bhd naik dua sen kepada RM2.26.

Ketua negara Aberdeen Standard Investments (M) Sdn Bhd Gerald Ambrose mengaitkan prestasi saham teknologi tempatan yang kuat dengan peningkatan penggunaan produk teknologi kerana semakin banyak syarikat mula menggunakan digitalisasi sepenuhnya dalam menjalankan perniagaan.

“Ekosistem teknologi tinggi Malaysia adalah yang terkuat di Asean dan mendapat premium di kalangan rakan sejawatnya, yang menyumbang kepada peningkatan stok teknologi.
“Faktor lain yang meningkatkan kaunter adalah peningkatan penggunaan elektronik di berbagai sektor, terutama industri otomotif dan telekomunikasi.

“Oleh kerana telefon pintar sekarang menjadi keperluan yang baik, kami mengharapkan hal yang sama untuk komputer riba dan tablet dan kami melihat permintaan untuk peranti meningkat, meningkatkan rantaian bekalan pembuatannya,” katanya kepada The Malaysian Reserve (TMR).

Ketua penyelidikan Malacca Securities Sdn Bhd Loui Low percaya permintaan yang lebih tinggi untuk peranti elektronik, ditambah dengan kekurangan pengeluaran cip, telah menyebabkan kenaikan saham teknologi.

“Semuanya akan kembali ke asas, seperti di bawah Perintah Kawalan Pergerakan 2.0, kebanyakan sektor tidak akan dapat bergerak maju, sementara segmen teknologi di bawah sektor pembuatan dapat terus maju,” katanya.

Mengenai faktor global, Ambrose mengatakan “wang helikopter” atau latihan mencetak wang untuk memacu aliran wang semasa kemelesetan di AS sejajar dengan tunjuk perasaan di pasar saham Nasdaq, yang secara tidak langsung memfasilitasi rali saham teknologi secara global.

“Wang helikopter terbaru di AS bertepatan dengan perhimpunan Nasdaq. Beberapa pelabur runcit di sini mungkin menggunakan wang tunai Prihatin mereka untuk tujuan yang serupa.
“Ada perubahan antara saham pertumbuhan dan saham bernilai. Stok nilai meningkat setelah vaksin itu dijumpai pada bulan November ketika para pelabur ‘melihat’ wabak itu, tetapi sekarang bahawa Presiden Joe Biden dan Setiausaha Perbendaharaannya Janet Yellen bertanggung jawab, pasaran menjangkakan lebih banyak wang helikopter, yang bermaksud lebih banyak perhimpunan teknologi , “Katanya.

Low menjangkakan sentimen positif yang diproyeksikan ke saham teknologi akan bertahan selama dua suku lagi, kerana masih ada sebahagian besar perniagaan yang diharapkan beralih ke digitalisasi.

Ketua Penyelidik Telenor Bjørn Taale Sandberg mengatakan wabak tersebut telah memicu hampir setiap industri di seluruh dunia untuk menyesuaikan diri dengan kadar yang dianggap mustahil.

Di antara trend yang disebabkan oleh pandemi Covid-19 adalah peningkatan peratusan orang yang merasa terasing dan kesepian, yang memberi makan pelbagai penyakit mental termasuk kegelisahan dan kemurungan.

Sandberg berkata tahun 2020 menunjukkan kepada manusia bahawa kesepian adalah masalah kesihatan awam yang mendasar; masalah kesihatan yang dipercayai oleh pasukan penyelidik akan menghadapi tindak balas teknologi yang belum pernah terjadi sebelumnya pada tahun 2021.

“Kami meramalkan bahawa pelaku eHealth akan mengembangkan dan melancarkan set alat dan perkhidmatan baru yang berkaitan dengan kesihatan mental. Di negara-negara dengan implementasi 5G penuh, kita mungkin akan melihat penggunaan pertama teknologi augmented dan realiti maya (VR) yang diterapkan dalam alat komunikasi holografik, sudah dalam tahun berikutnya, ”katanya.

Telenor menjangkakan pada 2021 akan melihat generasi baru chatbots untuk berinteraksi dengan pengguna untuk memerangi kesunyian, yang akan menggunakan kecerdasan buatan (AI) untuk menjawab soalan, memulakan panggilan, menawarkan hiburan dan melakukan aktiviti memperkaya untuk membuat pengguna merasa terhubung.

Trend teknologi lain yang akan datang adalah fokus baru pada perubahan iklim, di mana pandemi mendorong tindakan yang lebih mesra iklim, termasuk pengurangan pekerja untuk berulang-alik dan melakukan perjalanan. Satu kajian Forum Ekonomi Dunia menyoroti teknologi digital dapat mengurangkan pelepasan global sebanyak 15%, dan beberapa pengurangan pelepasan dijangka terjadi pada tahun 2021.

Di bandar-bandar di seluruh dunia, AI diharapkan dapat dilaksanakan untuk mengoptimumkan penggunaan tenaga di pusat data dan stesen pangkalan bergerak, untuk menjadikan tenaga yang dapat diperbaharui lebih dapat diramalkan dan memperkaya kota dengan mengoptimumkan pengangkutan, dan meramalkan kualiti udara, kata kumpulan telekomunikasi multinasional.

Robot modular autonomi baru akan bekerja di ladang untuk menyokong petani, dan penyiangan mekanikal akan memperkemaskan penggunaan racun perosak, mengurangkan kesan persekitaran pertanian.

Namun, penggunaan teknologi yang semakin meningkat bermaksud bahawa terdapat juga peningkatan dalam cabaran keselamatan siber.

Sandberg mengatakan ketika para pekerja membuang masa berharga untuk mengingat butiran masuk mereka, pasukan penyelidik mengharapkan untuk melihat pelaksanaan penyelesaian keselamatan yang lebih mesra pengguna pada tahun 2021.

“Pengurus kata laluan di seluruh sektor, atau penyelesaian pengimbasan iris dan cap jari akan lebih umum, memastikan kecekapan, keselamatan; dan satu titik yang kurang menyakitkan bagi pekerja, ”katanya.

Dia menambahkan bahawa sektor pendidikan juga menghadapi tantangan, memaksa guru untuk menggunakan kaedah kreatif untuk mengajar dalam talian, tetapi itu juga bermaksud akan ada jurang antara mereka yang terhubung dan mereka yang tidak.

Sandberg mengatakan jika masalah mendesak ini tidak ditangani dengan baik, baik secara internasional maupun di dalam negara, maka seluruh umat manusia berisiko mengalami kemunduran yang signifikan dan jurang pendidikan yang semakin meningkat pada tahun-tahun mendatang.

“Untuk merapatkan jurang ini, sektor pendidikan, dan pelaku maklumat, komunikasi dan teknologi harus bergabung, bekerjasama untuk memastikan jaringan yang kuat dan lebih pantas, dan untuk mempromosikan dan menyokong literasi digital untuk semua,” katanya.

Dengan demikian, 2021 diharapkan dapat melihat sejumlah besar metode pembelajaran jarak jauh baru dan kreatif muncul, terutama bagi mereka yang dilengkapi dengan akses rangkaian dan peranti berkemampuan Internet.

Malay News
Business Desk