Selepas 28 tahun ‘Agdam’ kembali ke Azerbaija, Seluruh negara gembira

Karabakh: Setelah 26 tahun, Azerbaijan dengan senang hati mendapat kembali wilayah ‘Agdam’. Tentera Azerbaijan memasuki wilayah “Agdam” bebas dari penjajahan Armenia hari ini (Jumaat). Mereka secara rasmi mengawal kawasan tersebut.
Laila Abdullah Ava, ketua jabatan media kementerian luar negeri, menulis dalam sebuah pesan Twitter, “Penyesalan selama 27 tahun telah berakhir. Tanah indah kita kembali di pangkuan ibunya.”
Orang-orang Azerbaijan juga sangat senang mendapat tanah mereka kembali.

Kementerian Pertahanan telah mengatakan bahawa mereka yang terpaksa meninggalkan tanah 26 tahun yang lalu sekarang akan dapat kembali. Peluang telah diciptakan untuk mereka kembali. Kawasan Agdam terletak 36 km tenggara ibu kota Baku. Ia dikenali sebagai daerah penting Nagarno-Karabakh. Daerah ini diduduki oleh Armenia pada tahun 1993.
Setelah berminggu-minggu bertempur, Armenia dan Azerbaijan bersetuju untuk menamatkan pertempuran di Nagorno-Karabakh pada 10 November di bawah pengawasan Rusia. Pasukan Rusia telah dikerahkan di wilayah Nagorno-Karabakh untuk mengawasi pelaksanaan perjanjian tersebut.

Perjanjian yang ditandatangani oleh kedua-dua negara itu menyatakan bahawa Armenia akan menyerahkan wilayah ‘Agdam’, Lachin dan Kalbazar yang diduduki kepada Azerbaijan.
Menurut perjanjian itu, Armenia akan dibenarkan menggunakan Lachin Azerbaijan sebagai koridor untuk komunikasi dengan wilayah Karabakh. Sebagai balasannya, Armenia juga berjanji akan memudahkan koridor antara Azerbaijan dan Republik Nakhchivan.

Malay News
International Desk