Tinggal di rumah, jika anda tidak mahu lokap Covid-19 yang lain

Malaysian Covid 19

A. Kathirasen: Seorang rakan menghantar pesanan kepada saya bertanya sama ada kita akan melihat satu lagi kunci perintah kawalan pergerakan penuh kerana kes Covid-19 semakin meningkat.
Saya mengatakan ia sangat tidak mungkin tetapi saya menjangkakan peningkatan MCO (TEMCO) yang disasarkan, termasuk di Kuala Lumpur dan Selangor, sekiranya trend menaik berterusan.
Dia mengatakan dia sudah muak dengan keadaan itu, terutama sekali harus berfikir dua kali sebelum keluar. “Saya bosan terpaksa memakai topeng, suhu saya diambil dan menggunakan aplikasi pelacak di telefon pintar setiap kali saya memasuki premis, sama ada untuk makanan atau membeli sesuatu.”

Dia mengatakan isterinya lebih khawatir, jika MCO ditegakkan, itu bermaksud harus memasak lebih banyak makanan, kerana anak-anak cenderung makan lebih banyak ketika mereka berada di rumah.
Rakan lain menunjukkan tweet Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah sebagai jawapan kepada orang lain yang mengatakan: “Bagaimana dengan semua orang tinggal di rumah sebentar lagi?” Rakan ini sedang bergelut berikutan pemotongan gaji dan bimbang dia akan kehilangan pekerjaannya jika keadaan berterusan.

Tidak ada yang mahu menjalani penguncian penuh yang lain. Sebenarnya tidak ada yang mahu menderita di bawah TEMCO juga. Tetapi jika kes Covid-19 terus meningkat dengan cepat, kita akan melihat lebih banyak TEMCO, dan lebih kerap juga.

Saya ragu kerajaan akan melaksanakan MCO di seluruh negara lagi kerana kesannya terhadap ekonomi akan sangat dahsyat. Juga, pemerintah akan menghadapi kesukaran untuk menghasilkan wang untuk bantuan baru atau pakej rangsangan untuk membantu mengekalkan ekonomi.
Pada 1 Oktober, jumlah kes harian yang dilaporkan di Malaysia meningkat kepada 260, lonjakan terbesar sejak pemulihan MCO berkuat kuasa pada bulan Jun. Ini adalah kenaikan kedua tertinggi sejak pandemi bermula. Sebilangan besar kes melibatkan orang yang pulang dari Sabah setelah mengundi dalam pilihan raya 26 September.

Itulah sebabnya sangat penting bagi semua orang untuk memperhatikan kata-kata Dr Noor Hisham untuk tinggal di rumah dan keluar hanya jika perlu. Dia juga menasihati rakyat Malaysia, sekali lagi, untuk mengikuti semua SOP dengan tekun, kerana itu adalah satu-satunya cara untuk menurunkan jumlah jangkitan.
MCO pertama, yang dilaksanakan pada bulan Mac membantu menyelamatkan banyak nyawa tetapi dalam prosesnya ia merosakkan atau merosakkan mata pencarian banyak orang lain. Orang masih bergelut, walaupun menikmati pergerakan bebas yang dikondisikan oleh SOP dan walaupun kebanyakan perniagaan mulai turun lagi.

Kami telah mendengar begitu banyak kumpulan industri dan perniagaan mengeluh tentang kerugian besar yang dialami oleh anggotanya kerana MCO dan langkah-langkah seterusnya untuk menghentikan penyebaran virus.
Berita baiknya, jika anda dapat menyebutnya berita baik, adalah keadaan kita masih terkawal berbanding dengan beberapa negara lain. Pada 1 Oktober, terdapat 136 kematian dan 11,484 kes di negara ini.

Rusia melaporkan 8,945 kes pada 1 Oktober sahaja, dengan jumlah jangkitan melebihi 1,18 juta, dengan 20,796 kematian. Sepanyol telah mencatatkan 31,791 kematian dan 769,188 kes.
Menurut Universiti Johns Hopkins, negara yang paling teruk dilanda adalah AS dengan 7,236,485 kes semalam. India telah naik ke tempat kedua dengan 6,312,584 kes sementara Brazil berada di tempat ketiga dengan 4,810,935 kes.

AS sekali lagi mendahului kematian akibat Covid-19, dengan 206.971 kematian dicatatkan sehingga semalam. Brazil, dengan 143.952 kematian, berada di tempat kedua sementara India, dengan 98.678 kematian, berada di tempat ketiga.
Lebih dekat dengan rumah, Filipina telah mencatatkan sejumlah 314.079 jangkitan dan 5.562 kematian hingga 1 Oktober dan Indonesia mempunyai 291.182 kes dan 10.856 kematian. Singapura telah mencapai 57,786 kes dengan 27 kematian setakat ini.

Oleh itu, walaupun kita merasa sedikit lega kerana angka kita tidak seburuk itu, kita harus memahami bahawa kerana dunia ini saling berkaitan, selagi virus itu aktif di mana-mana negara, kita tidak boleh membiarkan kita berjaga-jaga.

Akhir-akhir ini saya perhatikan bahawa sebilangan orang menganggapnya lebih mudah kerana angka kita rendah. Tidak, kita harus waspada setiap saat kerana kita menentang musuh ghaib yang mencintai tuan rumah manusia.

Jumlah kes Covid-19 di dunia pada 1 Oktober adalah 34,020,904, lebih besar daripada populasi kita. Jumlah kematian berjumlah 1,015,049. Fikirkanlah: Lebih daripada satu juta orang mati kerana virus ini. Bahagian yang paling membimbangkan ialah jumlahnya semakin meningkat.
Beberapa pakar telah meramalkan bahawa jumlah kematian akan mencecah 2 juta pada akhir tahun ini.

Ini bermakna kita harus terbiasa memakai topeng, meninggalkan nombor telefon kita di tempat yang kita lawati, mengelakkan kawasan yang sesak, menjaga jarak fizikal dan mencuci tangan kita dengan bersih – untuk sekian lama.
Para saintis sedang mengusahakan vaksin tetapi kita tidak tahu bila kita akan mendapatkannya dan seberapa selamat atau berkesan.
Walaupun kita harus prihatin dengan virus, kita tidak boleh terlalu takut, kerana banyak orang telah sembuh dari jangkitan Covid-19. Di Malaysia, 10,014 orang telah pulih dan di seluruh dunia, sejumlah 23,671,237 orang telah pulih.
Pada 18 Mac, setelah dua rakyat Malaysia meninggal dan kita mempunyai 673 kes, saya memberi amaran bahawa kita harus menangani

Special Analysis
By A. Kathirasen: