TNB nafi penyenaraian unit penjanaan kuasa

Kuala Lumpur: TENAGA Nasional Bhd (TNB) tidak meletakkan landasan untuk kemungkinan penyenaraian aset penjanaannya kerana ia fokus pada kecekapan operasi pada masa ini.
Utiliti kuasa, dalam makluman kepada bursa saham semalam, menyatakan akan terus meneroka peluang untuk meningkatkan lagi nilai pemegang saham dan akan membuat pengumuman yang diperlukan sekiranya ada perubahan terhadap ini.
Sejajar dengan rancangan transformasi strategiknya yang disebut Reimagining TNB, gergasi utiliti nasional menjelaskan bahawa ia telah menyelesaikan penyusunan semula TNB Power Generation Sdn Bhd pada 1 Oktober 2020.
Menurut TNB, rancangan transformasi berdasarkan mandat pemegang sahamnya telah disetujui pada Februari 2020.

“Latihan ini bertujuan untuk mengumpulkan dan menggabungkan perusahaan di TNB sebagai anak syarikat milik penuh TNB, untuk peningkatan fokus, kecekapan dan ketelusan,” tambahnya.
Bloomberg pada hari Isnin melaporkan TNB sedang mempertimbangkan untuk menyenaraikan perniagaan penjanaan kuasa di bursa saham tempatan tahun depan berikutan pelaksanaan penyusunan semula korporat.

Mengutip orang-orang yang mengetahui masalah itu, Bloomberg melaporkan TNB sedang bekerjasama dengan penasihat mengenai penyusunan semula yang dirancang, dan bertujuan untuk menyelesaikan proses itu seawal paruh pertama tahun depan.
Harga saham TNB melonjak 14 sen atau 1.25% kepada RM11.34 semalam, yang menjadikan nilai syarikat sekitar RM64.69 bilion.

TNB memiliki 47 kilang di Semenanjung Malaysia dengan jumlah kapasiti penjanaan domestik 10,617MW, menurut laporan tahunan 2019.
Ia juga memiliki kehadiran di UK, Kuwait, Turki, Arab Saudi, Pakistan, India dan Indonesia.

Keuntungan bersih TNB merosot kepada RM653.3 juta pada suku kedua yang berakhir pada 30 Jun 2020 (2Q20), daripada RM1.11 bilion yang dicatatkan pada tempoh yang sama tahun lalu.
Pendapatan syarikat elektrik multinasional turun kepada RM10.89 bilion berbanding RM12.87 bilion sebelumnya, terutamanya disebabkan oleh penurunan penjualan elektrik.

Untuk tempoh enam bulan yang berakhir pada 30 Jun 2020, pendapatan TNB menurun 13.7% kepada RM22.5 bilion.
TNB menyatakan bahawa ini disebabkan oleh penurunan kos ketidakseimbangan sebanyak RM2.3 bilion dan penjualan elektrik sebanyak RM1.2 bilion dengan pertumbuhan negatif 8.1%, sebahagian besarnya disebabkan oleh penurunan segmen pelanggan tertentu, yang terjejas oleh wabak Covid-19.
Keuntungan operasi turun 11.6% tahun ke tahun kepada RM4 bilion. Memandangkan pandemi Covid-19 yang berterusan dan ketidakpastian dalam persekitaran ekonomi, TNB meramalkan cabaran yang berpanjangan terhadap prospek kumpulan itu untuk tahun kewangan yang berakhir pada 31 Disember 2020.

Malay News
Business Desk

Leave a Comment