Tuntutan pengangguran mingguan USA meningkat secara tidak dijangka

Washington: Jumlah orang Amerika yang mengemukakan tuntutan baru untuk faedah pengangguran meningkat secara tiba-tiba minggu lalu, yang boleh meningkatkan kebimbangan bahawa pandemi Covid-19 menimbulkan kerosakan yang berpanjangan di pasaran buruh.

Tuntutan awal untuk faedah pengangguran negeri berjumlah 898,000 yang disesuaikan mengikut musim untuk minggu yang berakhir pada 10 Oktober, berbanding 845,000 pada minggu sebelumnya, kata Jabatan Tenaga Kerja hari ini. Ahli ekonomi yang disurvei oleh Reuters telah meramalkan 825.000 aplikasi dalam minggu terakhir.

Pasaran buruh yang lemah dan kesulitan ekonomi yang dihasilkan adalah rintangan besar bagi peluang Presiden Donald Trump untuk mendapat penggal kedua di Gedung Putih ketika orang Amerika pergi ke pemilihan pada 3 November. Mantan Naib Presiden Joe Biden, calon Parti Demokrat, telah menyalahkan Trump pentadbiran menangani krisis coronavirus untuk ekonomi terburuk dalam sekurang-kurangnya 73 tahun.

Tujuh bulan berlakunya wabak di Amerika Syarikat, tuntutan masih jauh di atas puncak 665.000 mereka semasa Kemelesetan Besar 2007-09, walaupun di bawah rekod 6.867 juta pada bulan Mac. Kira-kira 3.8 juta orang kehilangan pekerjaan secara kekal pada bulan September, dengan 2.4 juta penganggur selama lebih dari enam bulan.

Dengan Gedung Putih dan Kongres berjuang untuk menyetujui pakej penyelamatan lain untuk perniagaan dan pengangguran, tuntutan cenderung meningkat. Puluhan ribu pekerja syarikat penerbangan telah diselesaikan. Anggaran kerajaan negeri dan daerah telah dihancurkan oleh wabak yang menyebabkan PHK yang dijangka meningkat tanpa bantuan daripada kerajaan pusat.

Pengangguran yang tinggi dan kebangkitan semula kes koronavirus baru di seluruh Amerika Syarikat mengancam pemulihan ekonomi dari kemelesetan ekonomi, yang bermula pada bulan Februari.

Walaupun aktiviti ekonomi melantun pada suku ketiga kerana rangsangan fiskal, tuntutan pengangguran yang tinggi dan kuat menunjukkan momentum surut menuju ke suku keempat.

Anggaran pertumbuhan KDNK suku ketiga mencapai kadar tahunan 32 peratus. Ekonomi menguncup pada kadar 31.4 persen pada suku kedua, penurunan paling mendalam sejak pemerintah mula mencatat pada tahun 1947. Anggaran pertumbuhan untuk suku keempat telah dipotong serendah pada kadar 2.5 peratus dari atas 10 persen langkah. – Reuters