UPM adalah Kedudukan UI-GreenMetric World University ke-28

Kuala Lumpur: Universiti Putra Malaysia (UPM) menduduki tempat ke-28 di bawah UI-GreenMetric World University Ranking 2020 50 Universiti Lestari Teratas untuk muncul sebagai universiti Malaysia terbaik dalam senarai, untuk mengekalkan kedudukannya selama 11 tahun berturut-turut.

Dalam ranking yang dikeluarkan pada 7 Disember, UPM juga disenaraikan sebagai tiga universiti teratas di Asia.
Naib Canselor UPM Profesor Dr Mohd Roslan Sulaiman berkata kejayaan itu adalah komitmen UPM terhadap pemuliharaan dan pemeliharaan alam sekitar melalui pelbagai aktiviti pengajaran, penyelidikan, kokurikulum dan sistem pengurusan kualiti berdasarkan pengurusan persekitaran yang berkesan.

“UPM akan terus berusaha untuk menjadi kampus yang tidak hanya menumpukan pada pencapaian akademik sahaja, tetapi juga berfungsi sebagai institusi pengetahuan yang menghasilkan orang yang berpengetahuan tentang pemeliharaan alam sekitar,” katanya dalam satu kenyataan malam ini.

Peringkat Universiti Dunia UI-GreenMetric melibatkan 922 universiti dari pelbagai negara dan dinilai melalui enam ruang lingkup utama iaitu infrastruktur, tenaga dan perubahan iklim, sisa, air, pengangkutan dan pendidikan. Universiti dari Amerika Syarikat dan Eropah menguasai 20 ranking teratas di bawah sistem ranking.

Malay News
Campus Report