Vaksin Sinovac tiba dari Beijing

Kuala Lumpur: Kumpulan pertama vaksin CoronaVac Covid-19 Malaysia tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) sekitar jam 9 pagi hari ini. Pengambilan pukal 200 liter yang dimaksudkan untuk diproses menjadi 300.000 dos vaksin diturunkan oleh MASKargo, yang dikendalikan oleh Penerbangan Malaysia Airlines MH319, dari kilang pemaju vaksin Sinovac Life Sciences Co Ltd di Beijing.

Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi mengatakan bahawa penghantaran hari ini adalah kumpulan pertama sebanyak 14 juta dos yang dijadualkan diterima oleh syarikat farmaseutikal China.
Pasokan pukal, yang akan diisi dan diselesaikan oleh Pharmaniaga Bhd ke dalam dos vaksin, adalah untuk mengimunisasi 22 peratus penduduk Malaysia. Hadir untuk kedatangan itu ialah Duta Besar China ke Malaysia, Ouyang Yujing, lima menteri tempatan, dan anggota dewan Pharmaniaga.

Menteri yang hadir ialah Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Adham Baba; Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin (yang juga Menteri Penyelaras Program Imunisasi Covid-19 Nasional); Menteri Luar, Datuk Seri Hishammuddin Hussein; Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob; dan Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong.

Program Imunisasi Covid-19 Malaysia dimulakan pada hari Rabu, 24 Februari, dengan keutamaan diberikan kepada barisan hadapan. CoronaVac dijamin melalui perjanjian pembekalan yang melibatkan 14 juta dos yang dicantumkan antara Pharmaniaga dan Sinovac.

Vaksin ini menyertai 312,390 dos vaksin Pfizer-BioNTech yang diterima setakat ini. Dos, yang tiba pada hari Jumaat yang lalu, antara lain, menyaksikan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah diinokulasi.

Pada hari Khamis, ketua Pharmaniaga, Datuk Dr Hafsah Hashim mengatakan dari jumlah itu, 12 juta dos akan diberikan kepada Kementerian Kesihatan, sementara dua juta sisanya akan disalurkan ke hospital swasta. Keseluruhan latihan pengedaran dijangka selesai pada akhir tahun.

Hafsah juga mengatakan bahawa kelulusan CoronaVac kemungkinan akan diberikan oleh Badan Pengawas Farmaseutikal Nasional pada awal bulan Mac. “Kami berharap dapat mendapatkannya dalam satu, dua minggu ini. Setelah diluluskan, kami dapat segera melancarkan vaksin (pengedaran) ke seluruh negara,” katanya sambil mengulas status pendaftarannya.

Hafsah mengatakan vaksin Sinovac dianggap halal, atau dibenarkan di bawah undang-undang Islam, oleh Majlis Ulama Indonesia, dan Pharmaniaga sedang dalam proses mendapatkan sijil halal dari Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Malay News
National Desk