Zikir Nabi Ibrahim ketika dicampak ke dalam api

قال محمد بن جرير الطبري في تفسيره؛

Advertisement

القول في تأويل قوله: الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ (آل عمران : ١٧٣)

وعن قتادة قال، انطلق رسول الله ﷺ وعصابةٌ من أصحابه بعد ما انصرف أبو سفيان وأصحابه من أحد خلفهم، حتى كانوا بذي الحليفة، فجعل الأعراب والناسُ يأتون عليهم فيقولون لهم: هذا أبو سفيان مائلٌ عليكم بالناس! فقالوا:”حسبنا الله ونعم الوكيل”. فأنزل الله تعالى فيهم:”الذين قال لهم الناس إن الناس قد جمعوا لكم فاخشوهم فزادهم إيمانًا وقالوا حسبنا الله ونعم الوكيل”.

عن قتادة قال: ذاك يوم أحد بعد القتل والجراحة وبعد ما انصرف المشركون أبو سفيان وأصحابه قال نبي الله صلى الله عليه وسلم لاصحابه: ألا عصابة تشدد لامر الله فتطلب عدوها فإنه أنكى للعدو وأبعد للسمع، فانطلق عصابة على ما يعلم الله من الجهد حتى إذا كانوا بذي الحليفة جعل الاعراب والناس يأتون عليهم، فيقولون هذا أبو سفيان مائل عليكم بالناس، فقالوا: حسبنا الله ونعم الوكيل، فأنزل الله تعالى فيهم – ( ٱلَّذِینَ قَالَ لَهُمُ ٱلنَّاسُ إِنَّ ٱلنَّاسَ قَدۡ جَمَعُوا۟ لَكُمۡ فَٱخۡشَوۡهُمۡ فَزَادَهُمۡ إِیمَـٰنࣰا وَقَالُوا۟ حَسۡبُنَا ٱللَّهُ وَنِعۡمَ ٱلۡوَكِیلُ فَٱنقَلَبُوا۟ بِنِعۡمَةࣲ مِّنَ ٱللَّهِ وَفَضۡلࣲ لَّمۡ یَمۡسَسۡهُمۡ سُوۤءࣱ وَٱتَّبَعُوا۟ رِضۡوَ ٰ⁠نَ ٱللَّهِۗ وَٱللَّهُ ذُو فَضۡلٍ عَظِیمٍ (آل عمران : ١٧٤-١٧٣)

Muhammad bin Jarir al-Tabari berkata dalam tafsirnya; dipetik dalam tafsir kalimah: Ketika ada orang mengatakan kepadanya bahawa ada orang telah berkumpul untuk menyerang kamu, jadi takutlah kepada mereka, ternyata (ucapan) itu hanya menambahkan iman mereka dan mereka berkata: “Cukuplah Allah, dan Dia sebaik-baik Pelindung”.” (Ali-Imran: 173)

Dari Qatada, Rasulullah S.A.W dan para Sahabatnya selepas pemergian Abu Sufyan mereka kembali bersekutu, maka dia membuat orang Arab dan orang ramai datang kepada mereka, dan mereka berkata: Ini Abu Sufyan memihak ke atas kamu semua! Mereka berkata: “Cukuplah Allah, dan Dia sebaik-baik pembuangan urusan”. Maka Allah telah menurunkan di antara mereka: Ketika ada orang mengatakan kepadanya bahawa ada orang telah berkumpul untuk menyerang kamu, jadi takutlah kepada mereka, ternyata (ucapan) itu hanya menambahkan iman mereka dan mereka berkata: “Cukuplah Allah, dan Dia sebaik-baik Pelindung”.”

Dari Qatada, beliau berkata: Pada hari Uhud, setelah terjadinya pembunuhan dan peperangan, dan setelah orang-orang musyrik meninggalkan Abu Sufyan dan para sahabatnya. Nabi berdoa kepada Allah semoga memberkati dan memberinya kedamaian, lalu berkata kepada Sahabat: “Bukanlah kalian yang memulai perang melainkan atas perintah Tuhan atau mencari musuhnya, kerana itu lebih buruk bagi musuh dan lebih jauh untuk didengar, jadi kalian menetapkan apa yang Tuhan tetapkan terhadap usaha mereka walaupun mereka dengan Dhu al-Hulayfa. Lalu orang Badwi dan orang-orang yang datang kepada mereka itu berkata, “Abu Sufyan ini cenderung kepada kamu dengan orang-orangnya.” Mereka berkata: “Cukuplah Allah, dan Dia sebaik-baik Pelindung”.”

Imam al-Khottobi R.H mengatakan makna ‘Al-Wakil’ adalah yang bertanggungjawab memberi rezeki dan pelbagai maslahat bagi hamba-hambaNya. Maka zikir: حسبنا الله ونعم الوكيل  bermaksud: “Cukuplah Allah bagi kami sebagai sebaik-baik pelindung dan penolong kami.”

Dikatakan bahawa setelah Nabi Ibrahim A.S menghancurkan berhala-berhala sembahan orang-orang kafir di negerinya, Baginda dibawa menghadap Raja Namrud dan dijatuhi hukuman mati dengan cara dibakar hidup-hidup.

Setiap penduduk negeri itu mengumpulkan kayu-kayu api untuk upacara pembakaran sebagai tanda bakti kepada tuhan-tuhan mereka yang telah dihancurkan oleh Nabi Ibrahim A.S.

Dalam Syarah Riyadhus Shalihin, Syeikh Muhammad bin Al Utsaimin mengatakan dalam Riwayat Imam al-Bukhari, disebutkan bahawa Abdullah bin Abbas R.A berkata:

“Kalimat terakhir yang diucapkan Nabi Ibrahim A.S ketika dilemparkan ke dalam api adalah ‘Hasbunallahu wa nikmal wakil’ (cukuplah Allah menjadi penolong bagiku, Allah adalah sebaik-baik pelindung).”

YB DATUK USTAZ AHMAD MARZUK SHAARY
Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) – HARAKAHDAILY 3/7/2021