312,390 dos vaksin untuk tiba dalam penghantaran pertama – Khairy

Kuala Lumpur: Sebanyak 312.390 dos vaksin Pfizer-BioNTech COVID-19 akan dihantar sebagai penghantaran pertama ke Malaysia.
Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin mengatakan vaksin itu akan diterbangkan oleh penerbangan MASKargo ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di mana ia akan disusun dan dihantar ke pelbagai tempat penyimpanan vaksin di seluruh negara.

“Seperti yang diumumkan oleh PM Muhyiddin Yassin, kami akan menerima penghantaran vaksin Pfizer pertama kami pada 21 Februari.

“Kami akan meminta tentera dan polis mengawal dan mengamankan vaksin dari ujung ke ujung,” katanya dalam catatan Twitternya hari ini. Khairy mengatakan ada vaksin lain yang melalui proses pengawalseliaan dengan National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA).

“Mudah-mudahan kita dapat menambahkan vaksin lain pada Tahap 1,” tambahnya. Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengatakan bahawa dia akan menerima vaksin pada hari pertama pelaksanaan program, bersama dengan barisan depan.

Fasa pertama program, iaitu hingga April, akan melibatkan barisan depan, diikuti dengan fasa kedua, iaitu pada bulan April hingga Ogos, untuk kumpulan berisiko tinggi, dan fasa ketiga, iaitu dari bulan Mei tahun ini hingga Februari tahun depan, adalah untuk mereka yang berumur 18 tahun ke atas.- BERNAMA

Malay News
National Desk