5 ciri baru yang boleh diharapkan pengguna Android cepat

Mountain View: Google telah mengumumkan serangkaian ciri baru yang diluncurkan ke Android dalam beberapa minggu mendatang.
Ini termasuk kombinasi emoji baru, ketersediaan buku audio yang lebih besar, navigasi suara yang disempurnakan untuk UI, akses yang lebih cepat ke arah di Peta, dan perkongsian aplikasi dengan pengguna berdekatan … walaupun tidak ada sambungan internet.

1. Lebih banyak kombinasi emoji
Terima kasih kepada fungsi baru yang disebut Emoji Kitchen pada papan kekunci maya Gboard, Google merancang untuk meningkatkan pilihan emoji. Pengguna akan dapat menemui pelbagai versi emoji ketika memilih yang tertentu, serta menggabungkan dua emoji untuk membuat yang baru, membuat pelekat untuk berkongsi dalam perbualan dengan rakan atau di media sosial.
Google menjanjikan tidak kurang dari 14,000 kemungkinan kombinasi.

2. Buku yang diceritakan audio
Menghadapi keberhasilan buku audio yang semakin meningkat, Google bekerjasama dengan pelbagai penerbit di AS dan UK dalam usaha untuk menawarkan versi audio buku yang dihasilkan secara automatik yang belum tersedia dalam format ini. Alat ini mesti tersedia untuk penerbit pada awal 2021.

3. Akses Suara untuk navigasi telefon pintar
Pada asalnya dirancang untuk meningkatkan aksesibilitas bagi pengguna yang tidak dapat mengendalikan skrin sentuh, aplikasi Akses Suara yang disempurnakan akan membiarkan sesiapa sahaja dan semua orang mengendalikan UI telefon pintar mereka dengan suara, menggunakan perintah mudah seperti membuka Chrome, tatal ke bawah, balas, dll. navigasi percuma mudah.

4. Dapatkan petunjuk, cepat
Peta Google akan mempermudah navigasi antara lokasi yang disimpan sebelumnya (rumah, tempat kerja, sekolah, kedai, tempat kegemaran) dengan tab Pergi barunya.

Ideanya adalah untuk menyematkan destinasi kegemaran untuk akses cepat ke arah ke dan dari tempat-tempat tersebut, ditambah dengan lalu lintas langsung dan gangguan, tanpa harus memasukkan alamat.
Begitu juga, pengguna dapat menyimpan laluan pengangkutan awam pilihan untuk melihat waktu keberangkatan dan ketibaan, serta kelewatan, secara langsung di tab “Pergi.

5. Berkongsi aplikasi, walaupun tanpa sambungan internet
Sudah boleh berkongsi kandungan multimedia dengan pengguna telefon pintar Android yang berdekatan.
Tidak lama lagi, anda juga boleh berkongsi satu atau beberapa aplikasi dengan mereka melalui Google Play – walaupun tidak ada sambungan internet. Untuk itu, pilih menu “Kongsi Aplikasi” di “Kelola Aplikasi & Permainan”, kemudian pilih aplikasi yang ingin anda bagikan. Pastikan peranti berada berdekatan.

Malay News
Technology desk