Agong akan bertemu pemimpin parti politik: Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim Leader Malaysia

Kuala Lumpur: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mengatakan Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah akan memanggil semua pemimpin parti politik untuk memberikan input mengenai perkara berkenaan sokongan mereka terhadapnya.

Ini mengikuti penonton diraja Anwar dengan Seri Paduka yang berlangsung di Istana Negara awal hari ini.

Anwar juga mendakwa dia mempunyai majoriti lebih daripada 120 anggota Parlimen di Dewan Rakyat.

“Seperti yang dijanjikan dalam sidang media saya sebelumnya, saya telah memenuhi tugas saya untuk menyampaikan kepada Baginda dokumen-dokumen berkenaan dengan mayoritas wakil rakyat yang menyokong saya.

“Oleh itu, saya mendesak semua pihak untuk memberi kesempatan dan ruang kepada Yang Mulia untuk memenuhi tanggungjawabnya sesuai dengan Perlembagaan Persekutuan untuk memeriksa dokumen-dokumen itu dengan kebijaksanaan Tuanku dan memanggil pemimpin parti politik untuk mengesahkan dokumen tersebut,” katanya pada sidang media di Le Meridien Hotel di sini.

Ketika ditanya, Anwar mengatakan bahawa dokumen tersebut terdiri daripada pernyataan berkanun (SD) dan dokumen yang disahkan dari pemimpin parti politik.

Penonton Anwar hari ini adalah untuk meyakinkan Agong bahawa dia mendapat sokongan yang cukup dari Ahli Parlimen di Dewan Rakyat untuk mengambil alih pemerintahan dari Perikatan Nasional Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Pada 23 September, Anwar mengaku memiliki cukup dukungan di Dewan Rakyat dengan mayoritas anggota parlimen yang “kuat, meyakinkan” dikatakan akan menyokongnya dalam usaha untuk menjatuhkan pentadbiran PN.

Sebelumnya, Muhyiddin menegaskan bahawa dia tetap menjadi perdana menteri yang sah sehingga suatu ketika Anwar dapat menunjukkan bahawa dia telah mendapat kepercayaan majoriti penggubal undang-undang persekutuan.

Malay News
National Desk