Ancaman terhadap jiran India: Imran Khan

PM Pakistan

Islamabad: Perdana Menteri Pakistan, Imran Khan telah mengatakan bahawa India adalah ancaman bagi semua negara jirannya. Ancaman terhadap China, Bangladesh, Sri Lanka dan Pakistan India kini mempunyai pemerintahan paling ekstremis dan rasis di benua kecil. Ia adalah negara fasis. Mereka terinspirasi oleh cogan kata tentera Nazi pada tahun 1920-an dan 1930-an.
Imran membuat pernyataan itu dalam wawancara dengan mingguan Jerman Der Spiegel, menurut media Pakistan Dawn.
Imran Khan meminta campur tangan AS yang adil dan berkecuali di India, terutama dalam isu Kashmir. Dia menggambarkan kawasan itu sebagai hotspot dan memperingatkan bahawa boleh terjadi kekacauan setiap saat.
Merujuk kepada ancaman India terhadap negara jiran, perdana menteri Pakistan mengatakan, “Atas sebab ini, kami berharap Amerika Syarikat, negara yang paling berkuasa di dunia, akan tetap berkecuali dalam isu ini. Siapa pun presiden AS yang baru, itulah jangkaannya. Amerika Syarikat berpendapat bahawa China adalah ancaman bagi India, tetapi ini adalah idea yang salah sama sekali. ”

Setiausaha Negara AS Mike Pompeo baru-baru ini melawat India. Kedua-dua negara kemudian menandatangani perjanjian untuk bertukar maklumat sensitif mengenai satelit dan peta. Pompeo juga mengatakan kedua-dua negara perlu bekerjasama untuk menangani ancaman China terhadap keselamatan dan kemerdekaan.
Imran mengatakan ini dalam temu bual beberapa hari selepas perjanjian itu ditandatangani. Dalam wawancara panjang, Imran Khan banyak membincangkan pilihan raya AS, perang Afghanistan, kebebasan bersuara, konflik Yaman, pujian China untuk pengurangan kemiskinan, dan bagaimana Pakistan menangani keadaan itu. Bahagian khas wawancara adalah menyatakan cintanya kepada isterinya.
Dia merujuk isterinya Bushra Bibi sebagai jodoh. “Hanya orang bodoh yang tidak bercakap dengan isterinya tentang segala-galanya,” katanya. Dia (Bushra) adalah seorang yang sangat bijak. Saya membincangkan perkara itu dengannya. “Dia berkata,” Dia adalah pasangan hidup ideal saya. Saya mahu hidup tanpanya

Malay News
International Desk