PH membuat enam cadangan untuk Belanjawan kepada Menteri Kewangan

Putrajaya: Pakatan Harapan (PH) membuat enam cadangan mengenai Belanjawan 2021 semasa sesi pertunangan dengan Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz di kementerian itu hari ini.

Setiausaha Agung PKR, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail mengatakan bahawa antara cadangannya adalah untuk meningkatkan peruntukan untuk Kementerian Kesihatan untuk menangani penyakit pandemik dan penyakit tidak berjangkit (NCD) COVID-19 serta memperpanjang tempoh moratorium sehingga 31 Mac, 2021.

Saran lain adalah untuk meningkatkan perlindungan sosial, jaringan keselamatan dan pembayaran kesejahteraan kepada yang rentan dan pengangguran dengan meningkatkan bantuan kesejahteraan menjadi RM1,000 dan meneruskan subsidi upah hingga 31 Mac 2021 dan mewujudkan 600,000 pekerjaan.

Saifuddin berkata PH juga mengesyorkan meningkatkan perbelanjaan pendidikan dan memperuntukkan perbelanjaan pembangunan untuk projek-projek yang berkaitan dengan rancangan gentian optik dan sambungan, serta menaik taraf infrastruktur air di Selangor, Kelantan dan Pahang.

“Kami berharap cadangan ini dapat dipertimbangkan dan dimasukkan dalam Belanjawan 2021. Kami menunggu langkah selanjutnya dan tanggapan dari pemerintah,” katanya kepada wartawan setelah sesi dua jam, yang juga dihadiri oleh Presiden Parti Amanah Negara, Mohamad Sabu, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dan sembilan wakil PH yang lain.

Saifuddin berkata, sesi yang berjalan dengan baik itu dilaksanakan untuk menghormati panggilan Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah, yang menasihatkan anggota Dewan Rakyat untuk memberikan sokongan tidak berbelah bagi kepada Belanjawan 2021 yang akan dibentangkan pada 6 November.

“Penting bagi pemerintah dan pembangkang untuk bekerjasama dalam menyiapkan Belanjawan khusus untuk membantu rakyat Malaysia mengatasi dan bertahan dari krisis COVID-19,” katanya.

Sementara itu, Lim mengatakan bahawa Belanjawan 2021 akan sangat bersejarah dan penting dalam membentuk masa depan ekonomi negara.
“Oleh itu, perbelanjaan harus ditingkatkan. Sekiranya sumber kewangan kita tidak mencukupi, kita mesti meminjam. Tidak ada pilihan lain kerana keadaan ekonomi sangat buruk, ”katanya.
Sebaliknya, Mohamad menekankan bahawa Belanjawan 2021 mesti dilaksanakan dengan berkesan untuk mencapai tujuannya dan mengelakkan kebocoran.
Sebelumnya, Tengku Zafrul juga mengadakan sesi berasingan dengan perwakilan dari UMNO, PAS dan Gabungan Parti Sarawak mengenai Belanjawan 2021.

Malay News
National Desk