Arab Saudi membuka kafe anjing pertama untuk menggembirakan pencinta haiwan kesayangan

Kuala Lumpur: Arab Saudi sekali lagi mengejutkan dunia ketika terus mentakrifkan semula batasan kehidupan masyarakat di kerajaan.
Selepas serangkaian perubahan sosial yang luar biasa yang meliputi wanita yang memandu, pembukaan teater filem dan juga bintang antarabangsa Usher dan Akon yang beramai-ramai, orang-orang kerajaan kini membuka kafe pertama yang mesra anjing untuk menggembirakan pemilik haiwan kesayangan.

Kafe, The Barking Lot, dibuka pada bulan Jun di kota pesisir Khobar, untuk menggembirakan pencinta haiwan kerana terdapat sedikit tempat bagi orang Arab untuk membawa haiwan kesayangan mereka di luar rumah.

Bercakap kepada AFP, pemilik Kuwaiti di kafe, Dalal Ahmed, mengatakan bahawa dia mendapat idea untuk sebuah kafe yang mesra anjing semasa lawatan ke kerajaan sebelumnya.
“Saya datang ke Arab Saudi untuk lawatan dengan anjing saya, tetapi tidak dibenarkan berjalan di pantai bersamanya.

“Saya sangat sedih dan memutuskan untuk membantu dengan membuka kedai kopi untuk orang yang mempunyai anjing – dan bahkan bagi mereka yang tidak,” katanya.

Di The Barking Lot, rakan-rakan berbulu bermain-main, sementara yang lain duduk di pangkuan pemiliknya atau menunggu dengan sabar di kaunter ketika pesanan penjaga mereka minum.

Dalam satu bahagian, taring diperlakukan untuk mencuci dan mengeringkan kering sebagai sebahagian daripada perkhidmatan dandanan yang ditawarkan.

“Idea kafe ini sangat baru,” kata Johara, seorang warga Saudi.

“Ini adalah tempat yang berbeza di mana anjing boleh datang dan bertemu dengan anjing lain.”
Bagi Nawaf, juga dari Arab Saudi, ini adalah pertama kalinya mengunjungi kafe, yang digambarkannya sebagai “cantik.”
“Saya datang ke sini untuk bermain dengan anjing, yang kini mempunyai kafe untuk pertama kalinya di Arab Saudi,” katanya.
Bagi yang belum tahu, dalam Islam, anjing dianggap sebagai binatang yang tidak bersih dan umumnya dilarang ke tempat awam yang ditempatkan di Arab Saudi.

Polis agama kerajaan yang pernah terkenal itu melarang berjalan binatang peliharaan di khalayak ramai.
Namun, setelah larangan itu dicabut, haiwan peliharaan menjadi pemandangan umum di kalangan masyarakat.
Perubahan ini juga mendorong banyak pihak untuk mengusahakan tempat perlindungan haiwan di beberapa bandar dengan kemasukan orang-orang liar yang semakin popular.
Perubahan besar dalam kerajaan telah menjadi bagian dari kerangka strategi “Wawasan 2030” Putera Mahkota Mohammed bin Salman untuk mengurangi ketergantungan Arab Saudi pada minyak, mempelbagaikan ekonominya dan mengembangkan sektor perkhidmatan awam.

Malay News
Outside The Box Desk