Bekas menteri, Zaleha Ismail meninggal dunia

Kuala Lumpur: Bekas Menteri Perpaduan Nasional dan Pembangunan Masyarakat Tan Sri Zaleha Ismail meninggal dunia. Dia berusia 84 tahun.
Zaleha meninggal dunia kira-kira pukul 8.15 malam semalam di sebuah hospital di Kuala Lumpur kerana beberapa komplikasi kesihatan, kata kakak iparnya Abdul Aziz Shahrin, 60, ketika dihubungi Bernama.
Dia mengatakan Zaleha ada di rumah ketika dia mengalami kesukaran bernafas pada pukul 6 petang. Dia kemudian dibawa ke hospital untuk rawatan.

“Jenazahnya akan dibawa ke Masjid Salahuddin Al-Ayubbi di Taman Melati di sini, pada pukul 9 pagi untuk solat, sebelum dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Taman Ibukota,” katanya.
Zaleha adalah Timbalan Menteri Pengangkutan sebelum dia berkhidmat sebagai Menteri Perpaduan Nasional dan Pembangunan Masyarakat dari tahun 1995 hingga 1999.
Beliau juga merupakan Timbalan Ketua Wanita Umno dari tahun 1976 hingga 1980 dan Ketua Wanita Umno Kuala Lumpur dari tahun 1977 hingga 1978.
Zaleha, yang berkahwin dengan Allahyarham Abd Rahman Ali, dikurniakan oleh tiga anak lelaki Datuk Dr Zurin Adnan, Zurin Azlan dan Zurin Azrai.

– Bernama