Bertekun di sebalik cabaran

Kuala Lumpur: Goh Soon Huat-Shevon Lai tidak mempunyai niat untuk menutup raket mereka selepas Sukan Olimpik Tokyo tahun ini.
Duo beregu campuran, yang digugurkan dari skuad kebangsaan bulan lalu, masih mencari tawaran penajaan jangka panjang yang akan menjadikan mereka sebagai pemain bebas untuk beberapa tahun akan datang.

Shevon berkata: “Kami belum menemukan penaja yang kukuh, tetapi kami berharap kerana kami masih mahu bermain selepas Olimpik. Kami berharap penaja akan datang untuk menyokong kami supaya kami dapat terus berjuang untuk negara ini,” katanya di Basel semalam.

Mengingat masa mereka di skuad kebangsaan, Shevon mengakui bahawa dalam banyak kesempatan, mereka mungkin hancur di bawah tekanan tetapi memilih untuk terus berjuang demi kerjasama mereka.

“Terdapat banyak pasang surut bagi kami. Kecederaan, masalah komunikasi dan juga masalah psikologi, tetapi kami bertahan. Kami mengesampingkan perbezaan kami untuk menjadikan ini berfungsi untuk kami.
“Ya, harapan kita untuk merealisasikan impian Olimpik kita mungkin tipis, tetapi kita tidak mempunyai pilihan. Kita harus terus berjuang hingga akhir.
“Pola pikir kita paling penting. Kita boleh menyerah atau menikmati permainan yang kita gemari.”

Segera Huat-Shevon berharap dapat memenangi Terbuka Swiss minggu ini untuk terus berada di tempat ke Olimpik.

Mereka berada di peringkat No 11 dalam daftar Race to Tokyo, empat anak tangga di bawah rakan senegara, Chan Peng Soon-Goh Liu Ying, yang hampir layak ke Sukan Tokyo sebagai pasangan Malaysia dengan ranking tertinggi.

Sebuah negara diizinkan dua wakil dalam acara badminton Olimpik jika kedua-duanya berada di tangga teratas lapan teratas pada akhir tempoh kelayakan pada bulan Jun.
“Setiap kejohanan sangat penting bagi kami sekarang. Untuk Terbuka Switzerland, memenangi gelaran akan mendekatkan kami di kedudukan lapan teratas.

“Walaupun akan menjadi tekanan yang ketat, kami senang dengan tempat kami berada sekarang, di sebalik semua cabaran yang kami lalui,” tambah Shevon.
Tidak lama kemudian, Huat-Shevon menentang Eloi Adam-Margot Lambert dari Perancis dalam perlawanan pusingan pertama semalam.

Pasangan Malaysia yang lain yang lewat perlawanan semalam adalah Peng Soon-Liu Ying, Tan Kian Meng-Lai Pei Jing, Hoo Pang Ron-Cheah Yee See dan Chen Tang Jie-Peck Yen Wei.

Malay News
Sports Desk