Indonesia naikkan amaran tertinggi selepas Gunung Ibu meletus

Indonesia naikkan amaran tertinggi selepas Gunung Ibu meletus

JAKARTA – Pihak berkuasa Indonesia pada Khamis menaikkan status berjaga-jaga gunung berapi di timur kepulauan itu ke tahap tertinggi selepas ia memuntahkan abu dan asap lima kilometer ke langit hari kedua berturut-turut.

Gunung Ibu, yang terletak di pulau terpencil Halmahera di timur Indonesia, meletus pada pagi Khamis, menyemburkan menara abu gunung berapi 5,000 meter (16,400 kaki) di atas puncaknya.

Agensi geologi negara itu kemudiannya menaikkan status ke tahap berjaga-jaga tertinggi bagi sistem empat peringkat, bermakna letusan sedang berlaku.

“Berdasarkan pemantauan visual dan instrumental menunjukkan peningkatan aktiviti gunung berapi Gunung Ibu, tahap amaran dinaikkan daripada tahap tiga… kepada tahap empat,” kata ketua agensi Muhammad Wafid dalam satu kenyataan.

Gunung Ibu telah menunjukkan aktiviti gunung berapi yang meningkat dengan ketara sejak pertengahan April dan beberapa siri gempa bumi menunjukkan tekanan meningkat kerana magma yang berhijrah ke permukaan gunung berapi.

Penduduk yang tinggal berhampiran Gunung Ibu dan pelancong dinasihatkan supaya menjauhi zon terkecuali empat hingga tujuh kilometer dari puncak dan memakai topeng muka sekiranya berlaku abu.

Gunung Ibu adalah salah satu gunung berapi paling aktif di Indonesia, meletus lebih daripada 21,000 kali tahun lepas.

Lebih 700,000 orang tinggal di pulau Halmahera setakat 2022, menurut angka rasmi.

Indonesia, sebuah negara kepulauan yang luas, mengalami aktiviti seismik dan gunung berapi yang kerap kerana kedudukannya di “Ring of Fire” Pasifik.

Bulan lalu, Gunung Ruang di wilayah Sulawesi Utara meletus lebih daripada setengah dozen kali, memaksa ribuan penduduk pulau berdekatan berpindah.

Statusnya sejak itu telah diturunkan ke tahap amaran kedua tertinggi. – Agensi