Jepun akan melarang penjualan kereta petrol baru

Tokyo: Jepun mahu melarang penjualan kereta petrol baru dalam masa sekitar 15 tahun sebagai sebahagian daripada usaha untuk mencapai peneutralan karbon pada tahun 2050, kata laporan pada hari Khamis.
Dasar baru dapat diumumkan secepat minggu depan, berdasarkan dorongan yang ada untuk mempromosikan kenderaan elektrik dan hibrid, kata Mainichi Shimbun tanpa memetik sumber.

Perdana Menteri Yoshihide Suga pada bulan Oktober menetapkan tarikh akhir 2050 untuk Jepun menjadi berkecuali karbon, mendorong syarikat-syarikat besar merangka rancangan bagaimana mengekang pelepasan CO2 mereka.
Langkah itu disambut baik oleh aktivis dan PBB, tetapi Jepun masih banyak bergantung pada bahan bakar fosil dan pemerintah belum memberikan perincian bagaimana ia akan mencapainya.

Sasaran negara ketika ini adalah untuk meningkatkan bahagian kereta rendah emisi yang dijual – baik hibrid dan elektrik – menjadi 50-70 peratus pada tahun 2030, dari sekitar 40 peratus pada tahun 2019.

Pada bulan September, California mengumumkan tujuan untuk semua kenderaan penumpang yang dijual di negara AS menjadi pelepasan sifar pada tahun 2035.
Sementara itu Britain telah menetapkan sasaran yang lebih ambisius, yang bertujuan untuk melarang penjualan kenderaan petrol dan diesel pada tahun 2030.
Pegawai kementerian ekonomi dan perdagangan Jepun tidak segera dihubungi untuk memberi komen.

Malay news
Technology Desk