Kes tunangan Khasogir terhadap putera Saudi

jamal Khasoki marder case

KSA: Hatiz Genghis, tunangan wartawan terbunuh Jamal Khashoggi, telah mengajukan tuntutan terhadap Putera Mahkota Saudi Mohammed bin Salman. Kes tersebut telah diajukan di Mahkamah Daerah Washington Amerika Syarikat mengenai isu pembunuhan Khashoggi.

Senarai defendan dalam kes itu, yang difailkan pada hari Selasa, termasuk beberapa pegawai tinggi Arab Saudi yang lain yang dekat dengan Yuvraj.

Menurut dakwaan tersebut, rancangan untuk membunuh Khashoggi bermula tidak lama setelah dia pergi ke kedutaan AS di Riyadh untuk
mendapatkan dokumen yang diperlukan untuk perkahwinannya. Khashoggi dibunuh dengan kejam pada tahun 2016 di konsulat Saudi di Istanbul, Turki, sebelum mengahwini Genghis, seorang warganegara Turki. Mohammed bin Salman memberi arahan langsung untuk membunuh pengkritik keras pemerintah Arab Saudi ini; Siasatan CIA juga mendedahkan maklumat tersebut.

Wartawan Saudi terkenal Jamal Khasogi merangkumi peristiwa penting, termasuk pencerobohan Soviet ke Afghanistan dan kebangkitan pemimpin al Qaeda Osama bin Laden, bagi pihak pelbagai agensi berita Saudi. Jamal Khasogi, 59, telah dekat dengan keluarga diraja Arab Saudi selama beberapa dekad dan juga berkhidmat sebagai penasihat kerajaan Saudi.

Malay News
International Desk