Pemilik salon kecantikan dalam kes kematian model mendapat jaminan

Kuala Lumpur: Dua pemilik salun kecantikan yang ditahan kerana sedot lemak yang dikatakan menyebabkan kematian model telah dibebaskan dengan jaminan polis.
Ibu dan anak perempuan itu direman pada hari Isnin berikutan kematian Coco Siew berusia 23 tahun di sini pada hari Sabtu.
Kedua-duanya dibebaskan dengan jaminan polis setelah tahanan reman mereka semalam.

“Kami menyerahkan kertas siasatan (IP) kepada timbalan pendakwa raya hari ini (kemarin) dengan rekomendasi untuk mendakwa,” kata Ketua Komite CID Kanan Kuala Lumpur, Nik Ros Azhan Nik Ab Hamid ketika dihubungi semalam.
Dia berkata wanita dan anak perempuan itu boleh didakwa mengikut Seksyen 304A Kanun Keseksaan kerana menyebabkan kematian kerana kecuaian.
Kementerian Kesihatan juga telah melakukan siasatan sendiri, tambahnya.
Siew meninggal dunia ketika menjalani sedot lemak yang diduga serba salah di salun di Cheras, yang dilaporkan tidak dilesenkan untuk menjalankan prosedur perubatan.
Model itu, yang akan menikah pada akhir tahun, dikejarkan ke hospital setelah degup jantungnya perlahan berikutan suntikan anestetik pada lengannya kira-kira jam 2.30 petang.

Dia meninggal pada jam 5 petang di hospital.
Siew, anak bongsu dari tiga beradik, dikatakan menjalani gaya hidup sihat dan cergas dan menduduki tempat pertama dalam pertandingan pemodelan Asia pada tahun 2014.
Kes tragis itu menghancurkan hati orang yang disayanginya dan sekali lagi menunjukkan risiko pergi ke kakitangan yang tidak berkelayakan untuk menjalani prosedur perubatan.
Pengantin perempuan dikatakan ingin kelihatan cantik untuk perkahwinannya dan memilih sedot lemak.
Sepupu Siew mengatakan rancangan perkahwinannya ditangguhkan lebih awal kerana Covid-19.

Sumber: The Star