Lima kluster Covid-19 baru muncul

Petaling Jaya: Kementerian Kesihatan mengisytiharkan berakhirnya lima kelompok Covid-19 tetapi juga mengumumkan lima kumpulan baru.
Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah mengisytiharkan berakhirnya kumpulan Bangau-Bangau, Tasik, Olive, Buang Sayang dan Kau Sing.

“Bagaimanapun, lima kelompok baru dilaporkan hari ini. Mereka dikenal sebagai gugusan Avenue, Kejora, Kasah, Summer dan Mengketil, ”katanya.
Kumpulan Kejora dan Avenue dikesan di Sabah, sementara Kasah, Musim Panas dan Mengketil dikesan di Kuala Lumpur, Pulau Pinang, Kelantan dan Terengganu.
Kes indeks kluster Avenue yang dikesan di Penampang, Sabah, dikenal pasti sebagai penyelia di tapak pembinaan berikutan pemeriksaan orang yang menunjukkan gejala Covid-19 di sana.
Pesakit kemudian dimasukkan ke Pusat Rawatan dan Kuarantin berisiko rendah Covid-19 di Sabah.
“Kami menjumpai 109 lagi kes melalui jejak kontak aktif dalam kelompok ini,” katanya pada hari Selasa (17 Nov).

Sementara itu, sembilan dari 71 orang diperiksa Covid-19 di gugus Kejora yang dikesan di Kota Kinabalu, Sabah diuji positif penyakit ini.
Di Lembah Klang, gugusan Kasah dilaporkan setelah 19 orang dari sebuah syarikat keselamatan didapati positif Covid-19 di Kepong.
Dalam kelompok Musim Panas, yang dikesan di timur laut Pulau Pinang, 11 orang didapati positif dan dimasukkan ke Hospital Pulau Pinang.

Kluster Mengketil dikesan di Kota Baru, Machang dan Tanah Merah di Kelantan serta Besut di Terengganu.
Kes indeks kluster ini dikenal pasti setelah pemeriksaan pesakit dengan Jangkitan Pernafasan Akut (Sari) pada 13 November.
“Secara keseluruhan, 24 orang di kelompok ini diuji positif,” kata Dr Noor Hisham.

Kementerian Kesihatan mencatatkan 1.210 kes Covid-19 baru, menjadikan jumlah kes di Malaysia menjadi 49,730.
Dari kes baru, 1,191 adalah penghantaran tempatan sementara 19 diimport.
Sabah mencatatkan 499 kes baru yang merangkumi kes dari dua kelompok baru.

Sementara itu, Selangor mencatatkan 259 kes baru dari kelompok yang ada, sementara 238 kes baru di Kuala Lumpur.
Dr Noor Hisham juga mengatakan bahawa 1.018 pesakit pulih dari penyakit ini menjadikan jumlah pemulihan menjadi 36,624.
Bagaimanapun, kementerian juga mencatatkan lima kematian baru dengan empat kematian di Sabah dan satu di Perak, menjadikan jumlah kematian menjadi 318 orang.

Semua kecuali salah satu kematian mempunyai keadaan kesihatan yang mendasari seperti tekanan darah tinggi, diabetes, masalah pernafasan, penyakit jantung dan penyakit buah pinggang.
Mereka yang meninggal berusia antara 25 dan 80 tahun dengan dua daripadanya adalah warga asing.
Pada masa ini, Dr Noor Hisham mengatakan 105 pesakit dirawat di unit rawatan intensif (ICU), dengan 40 daripadanya memerlukan sokongan ventilator.

Malay News
National Desk