Minggu mengerikan Jack Ma

China: Minggu ini semestinya menjadikan Jack Ma China sebagai orang terkaya lagi, dan debut pasaran saham syarikatnya Ant Financial semestinya merupakan yang terbesar.
Walaupun begitu, semuanya tidak berjalan lancar.
Semut ditetapkan untuk penyenaraian ganda pada hari Khamis di Hong Kong dan Shanghai bernilai sekitar $ 34.4bn (£ 26.5bn).
Sebaliknya, penyenaraian itu ditangguhkan setelah pemanggangan terakhir dari pengawal selia kewangan China.

Saham Mr Ma dilaporkan bernilai kira-kira $ 17bn, dan akan menjadikan nilai bersihnya menjadi kira-kira $ 80bn.
“Kesepakatan ini tidak hanya disetujui untuk lepas landas, roda benar-benar di luar tanah,” kata Drew Bernstein, rakan pengurusan Marcum Bernstein & Pinchuk, yang menasihati syarikat China.
Beberapa penganalisis melihat langkah itu sebagai usaha Beijing untuk merendahkan syarikat yang telah menjadi terlalu kuat dan pemimpin yang menjadi terlalu lantang.
Oleh itu, bagaimana Encik Ma – seorang lelaki yang sejak awal menjadi simbol potensi China dan kekuatan teknologinya – menjadi ancaman?

Kain untuk kekayaan
Ma membangkitkan kemarahan pegawai pemerintah China pada sebuah konferensi teknologi kewangan bulan lalu di Shanghai, di mana dia menyamakan sektor perbankan yang dikuasai oleh negara China sebagai “pajak gadai” dan meratapi kurangnya inovasi mereka.
Dalam beberapa cara ia adalah Jack Ma yang vintage, menurut Duncan Clark, pengarang Alibaba: The House yang Jack Ma Bina.
“Ini bukan kali pertama dia keluar dari tali. Dia tidak suka mengikuti skrip atau naratif tertentu. Dan dia suka bersikap provokatif, seperti pencerita hebat, ”katanya.

Lima perkara mengenai Jack Ma Alibaba
Dan seperti banyak pencerita yang hebat, dia sering menggunakan perincian autobiografi. Dia menceritakan kisahnya sendiri sebagai kisah ketekunan, tetapi dia tidak pernah menghilangkan kegagalan dan perjuangannya.
Dia dibesarkan miskin di Hangzhou, bergelut di sekolah dan gagal dalam peperiksaan masuk universiti dua kali. Semasa dia berusaha mendapatkan pekerjaan, dia diketuk oleh puluhan majikan. Dia melamar Harvard sebanyak 10 kali, tetapi tidak pernah masuk.

Mungkin yang paling terkenal, dia melamar bekerja di KFC, hanya untuk mengetahui kemudian dari 24 orang yang mereka wawancara, dia adalah satu-satunya yang tidak mendapat pekerjaan.
Dia lulus ujian masuk universiti pada percubaan ketiga dan pergi ke maktab perguruan. Dia kekal selama beberapa tahun selepas itu sebagai guru Bahasa Inggeris. Dan dalam perjalanan ke AS sebagai penterjemah, dia pertama kali menemui internet.

Setelah satu usaha internet yang gagal, dia mengasaskan Alibaba pada tahun 1999 dengan pinjaman $ 60,000 yang dia bekerjasama dari rakan-rakannya.
Alibaba mencapai kejayaan besar, menguasai e-dagang China dan mengumpulkan $ 21.8bn dalam penjualan saham awal pada tahun 2014. Dia secara rasmi bersara dari Alibaba tahun lalu.
Sudah tentu, sekarang ini, dia tidak selalu dianggap sebagai David yang mengambil alih Goliath.
“Dia membuat hidupnya daripada dipandang rendah. Itu semakin sukar. Apabila anda menjadi lebih kaya, dan lebih kuat, harapan akan bertambah, ”kata Mr Clark.

Malay News
Business Desk