91% penginapan pekerja asing tidak patuhi Akta 446

Kuala Lumpur: Sebanyak 91,1 peratus atau 1,4 juta pekerja asing di negara ini diberi tempat tinggal yang tidak mematuhi peruntukan dalam Akta Perumahan dan Kemudahan Minimum Pekerja 1990 atau Akta 446.
Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri M. Saravanan mengatakan bahawa statistiknya sangat membimbangkan, terutamanya dengan pandemik COVID-19 ketika ini.

“Kerajaan menerima permohonan Sijil Penginapan hanya untuk 143.587 atau 8.89 peratus daripada 1.6 juta pekerja asing di negara ini pada 31 Oktober lalu.
“Situasi ini jelas menunjukkan bahawa majikan dan penyedia tempat tinggal berpusat untuk 1.4 juta pekerja asing di Malaysia masih gagal memohon sijil dari Jabatan Tenaga Kerja Semenanjung Malaysia (JTKSM),” katanya.
Dia memberitahu perkara ini kepada wartawan pada sidang media khas di sini, hari ini, yang turut dihadiri Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.
Saravanan berkata, penguatkuasaan Akta 446 akan dilakukan secara berterusan dan tindakan akan diambil terhadap majikan yang salah.

“Sejak penguatkuasaan Akta 446 1 September lalu, JTKSM telah melakukan 1.850 pemeriksaan, yang melibatkan 1.813 majikan dan 37 penyedia penginapan berpusat di seluruh semenanjung dan Wilayah Persekutuan Labuan.
“JTKSM menyasarkan 25,000 pemeriksaan menjelang 2021,” katanya.

Sementara itu, Ismail Sabri, yang juga ketua Jawatankuasa Kabinet Pekerja Asing, mengatakan bahawa Sijil Penginapan akan menjadi prasyarat bagi majikan yang berhasrat untuk mengambil pekerja asing baru berkuatkuasa 1 Julai tahun depan.
“Sebelum majikan membuat permohonan untuk membawa pekerja asing, majikan mesti mendapatkan sijil dari Kementerian Sumber Manusia untuk membolehkan Jabatan Imigresen Malaysia mengeluarkan visa.

“Ini bermaksud, sebelum pekerja asing tiba di negara ini, majikan diminta untuk menyediakan tempat tinggal yang mematuhi Akta 4467. Jika tidak, pekerja asing itu (dianggap) pendatang tanpa izin,” tambahnya.
Ismail Sabri mengingatkan majikan bahawa Akta 446 tidak hanya melibatkan pekerja asing, tetapi juga termasuk pekerja tempatan.

“Fokus Akta 446 pada masa ini adalah pada pekerja asing kerana banyak kes COVID-19 yang melibatkan mereka,” tambahnya.
Ismail Sabri berkata, mesyuarat kedua Jawatankuasa Khas Penyelarasan Pekerja Asing, yang diadakan semalam, juga sepakat agar Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan mempercepat persetujuan permohonan oleh majikan untuk membina tempat pekerja. – BERNAMA

Malay News
national Desk