Peningkatan internet di sekolah seluruh negara

Sekolah di seluruh negara akan mendapat peningkatan internet hingga 800Mbps melalui Rangkaian Telekomunikasi Bersepadu Kerajaan atau MyGovnet, kata Menteri Kanan Pendidikan, Mohd Radzi Jidin.

Bercakap di Parlimen semalam, Menteri Pendidikan menjelaskan bahawa peningkatan akan bermula sekitar pertengahan 2021.

Untuk sedikit konteks, kelajuan internet terpantas yang dapat anda dapatkan di Unifi adalah sekitar 500Mbps dan  menawarkan hingga 1Gbps.

Mereka yang tidak dapat berhubung melalui jalur lebar kerana masalah lokasi, mereka akan dihubungkan menggunakan teknologi VSAT – atau akses internet satelit – mulai Februari 2021.

Mohd Radzi Jidin berkata, ini adalah beberapa perkara yang digariskan oleh KPM, seperti kebijakan pendigitan untuk melihat infrastruktur, aplikasi yang ada dan memastikan usaha menyeluruh dilakukan. Ini akan memakan masa kerana ketika Covid-19 berlaku, ianya tidak dijangka. Jadi pada masa itu, hanya sumber yang ada digunakan untuk memastikan pelajar terus mengikuti pembelajaran mereka di rumah melalui pelbagai kaedah.

Dia juga mengatakan bahawa semasa pembentangan Belanjawan 2021, pemerintah telah memperuntukkan RM500 juta di bawah inisiatif JENDELA dan akan melibatkan 430 sekolah di seluruh negara.