Penting untuk menyeimbangkan ekonomi dengan aspek kesihatan – Ismail Sabri

Security Minister Malaysia

Kuala Lumpur: Keputusan untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (MCO) untuk kedua kalinya dengan memberikan fleksibiliti tertentu, terutama untuk sektor ekonomi, tidaklah mudah, tetapi harus dibuat untuk mencapai keseimbangan antara kesihatan rakyat dan ekonomi.

Bagi Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, MCO kali ini melihat kepentingan ekonomi baik melalui syarikat besar dan peniaga kecil, dan pada masa yang sama memfokuskan pada kesihatan orang. “Kami tidak mahu orang mati kerana COVID-19 (jangkitan), dan kami juga tidak mahu mereka mati kerana tidak makan,” katanya dalam wawancara eksklusif dengan Bernama baru-baru ini.

Dia mengatakan ada pihak yang mempertikaikan pelaksanaan MCO untuk kedua kalinya yang dikatakan lebih fleksibel, tetapi dalam konteks yang lebih luas, negara itu akan muflis jika MCO berlanjutan selama bertahun-tahun.

“Semasa MCO pertama, negara kehilangan RM2.4 bilion setiap hari. Kerajaan juga perlu memberi tumpuan kepada orang-orang yang bergantung pada pendapatan harian mereka untuk memenuhi keperluan. Itulah sebabnya semasa MCO 2.0 kami membenarkan kebanyakan sektor ekonomi beroperasi. Kesejahteraan rakyat dan keselamatan mereka sama pentingnya, ”katanya.

Ismail Sabri menjelaskan bahawa walaupun pelbagai bantuan telah disalurkan kepada rakyat, pemerintah tidak dapat terus melakukannya dengan mengambil kira kesan jangka panjang.

Katanya, sektor pembuatan dibuka bukan untuk mengurus ‘bos besar’ tetapi kerana rantaian ekonomi yang melibatkan operasi syarikat dan nasib pekerja harus diberi keutamaan.

“Bantuan sekali gus RM3,000 diberikan untuk perusahaan kecil dan sederhana. Dengan membiarkan beberapa sektor beroperasi, peniaga kecil, misalnya, yang mengoperasikan gerai di tepi jalan juga dapat berniaga untuk memenuhi keperluan harian mereka, “katanya.

“Netizen mengatakan bahawa kami menjaga tugas besar tetapi ini berkaitan dengan pekerjanya. Sekiranya bos besar kerugian kerana kilang tidak beroperasi maka pada akhirnya mangsa adalah pekerja yang bergantung kepada pendapatan, ”katanya.

Hari ini menandakan satu tahun sejak negara itu dilanda COVID-19. Ia adalah ketika kes pertama, yang melibatkan tiga warganegara China yang memasuki Malaysia melalui Johor dari Singapura, dilaporkan pada 25 Jan 2020.

Gelombang pertama melibatkan sebilangan besar kes yang diimport dan bukan rakyat Malaysia, sementara jangkitan gelombang kedua melibatkan penularan tempatan, dengan kes pertama COVID-19 dilaporkan pada 4 Februari 2020

Berikutan gelombang kedua, pemerintah melaksanakan MCO, mulai 18 Mac tahun lalu, dengan prosedur operasi standard yang ketat (SOP), dan setelah beberapa bulan ketika jangkitan menurun, pemerintah mula melonggarkan sedikit SOP dengan memperkenalkan MCO Bersyarat (CMCO) ) mulai 4 Mei, diikuti dengan lebih banyak kelonggaran (peraturan) melalui Recovery MCO (RMCO) mulai 10 Jun tahun lalu.

Ketika gelombang ketiga melanda, pemerintah harus melaksanakan CMCO di kebanyakan negeri mulai Oktober lalu, dan ketika jumlah kes meningkat tahun ini, pemerintah harus mengembalikan MCO bermula dengan enam negeri dan kemudian di seluruh negara kecuali Sarawak.

Ketika ditanya adakah Malaysia akan berjaya meratakan kurva COVID-19 setelah MCO, Ismail Sabri, yang juga Menteri Pertahanan, mengatakan bahawa jumlah kes akan berkurang tetapi akan memakan masa.

“Cara terbaik untuk memecahkan rantai COVID-19 adalah tanpa pergerakan langsung tetapi buat masa ini (pergerakan awam) masih berlaku. Sektor penting dibenarkan beroperasi berdasarkan kepentingan ekonomi.

“Walaupun MCO ini bukan penutupan sepenuhnya, Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah percaya ia akan menurun tetapi akan memakan masa,” kata Ismail Sabri. Dr Noor Hisham sebelumnya dilaporkan mengatakan bahawa negara memerlukan sekurang-kurangnya empat minggu untuk mengurangkan jangkitan COVID-19 setiap hari menjadi antara 500 dan 1,000 kes sehari.

Dia juga mengatakan bahawa usaha untuk meratakan kurva grafik jangkitan COVID-19 di negara ini diharapkan akan berhasil pada bulan Mei atau Juni, dan pada masa yang sama, MCO tidak boleh terlalu lama kerana ia memberi kesan negatif pada ekonomi negara.

Sementara itu, Ismail Sabri juga membantah dakwaan adanya standard dua kali ganda antara ahli politik dan orang biasa dalam tindakan penguatkuasaan MCO SOP, misalnya, dalam isu pergerakan bebas seperti perjalanan antara negara. “Bagi ahli politik atau ahli Parlimen, kami mempunyai kawasan pilihan kami sendiri. Apabila orang dilanda bencana, wakil rakyat perlu bertanggungjawab terhadapnya.

“Tugas seorang ahli politik adalah bertemu dengan rakyat. Sekiranya wakil rakyat tidak berada di medan ketika rakyat berada dalam kesusahan, maka ahli politik itu gagal menjalankan tugasnya, ”jelasnya. -BERNAMA