Penyertaan atlet Sabah tidak terjejas akibat penangguhan SUKMA

Kota Kinabalu: Penyertaan atlet Sabah yang berumur lebih dari 21 tahun dijangka tidak akan terjejas dengan penangguhan Sukan Kebangsaan Malaysia (SUKMA) 2020 di Johor berikutan wabak COVID-19.

Menteri Belia dan Sukan Sabah, Datuk Ellron Angin berkata dia dimaklumkan bahawa had umur 21 tahun bagi penyertaan atlet dalam SUKMA adalah salah satu perkara yang akan dibincangkan bagi penganjuran SUKMA 2022 nanti.

“Saya diberitahu bahawa umur penyertaan akan meningkat daripada 21 tahun menjadi 23 tahun ke bawah bagi SUKMA 2022. Semua perkara akan dibincang dan diperbaiki di Jawatankuasa Khas Teknikal SUKMA peringkat kebangsaan sebelum dibentangkan lagi dalam mesyuarat Jawatankuasa Tertinggi Sukma. Kemudian barulah akan diumumkan secara rasmi”, katanya dalam satu kenyataan malam semalam.

Ellron berkata kontinjen Sabah sudah bersedia menyertai Sukan SUKMA dan Para SUKMA dengan latihan atlet masih dijalankan seperti biasa sejak edisi terakhir di Perak pada tahun 2018.

Ellron berkata semua latihan dipantau sepenuhnya oleh Majlis Sukan Negeri Sabah dan kementeriannya mengikuti prestasi dan perkembangan para atlet.

Ellron juga berkata 736 atlet yang melibatkan 31 jenis sukan dalam senarai pertama telah mendaftar untuk SUKMA sementara Para SUKMA melibatkan 113 atlet yang akan bertanding dalam sembilan sukan.

Kelmarin, Menteri Belia dan Sukan Negara, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican mengesahkan bahawa SUKMA Johor 2020 yang dijadualkan berlangsung daripada 6 hingga 14 Mac tahun depan akan ditangguhkan ke 2022 berikutan peningkatan kes COVID-19.

Sumber: Bernama

Akmal Hakim
Sport Desk