PM untuk mempengerusikan mesyuarat Kabinet

PM Muhiuddin

Kuala Lumpur: Mesyuarat khas dengan menteri Kabinet yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin (gambar) dijangka berlangsung pagi ini di Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya.

Mesyuarat hari ini akan melibatkan Belanjawan 2021 dan pandemi Covid-19 yang sedang berlangsung, kata sumber kerajaan.

“Mesyuarat akan berlangsung pada pukul 9.30 pagi, dan para peserta, termasuk menteri, diminta untuk mengambil ujian Covid-19 menggunakan kit ujian cepat (RTK-Ag) untuk membersihkannya terlebih dahulu,” kata sumber lain, sambil menambahkan bahawa ia akan dilakukan. perjumpaan bersemuka.

Beberapa sumber lain yang dilampirkan dengan kementerian juga mengesahkan pertemuan itu akan berlangsung, tetapi tetap dalam agenda.

Spekulasi semakin meningkat bahawa pertemuan itu juga akan melibatkan perbincangan mengenai rombakan Kabinet yang akan datang.

Mesyuarat kabinet biasanya diadakan pada hari Rabu dan hanya akan diadakan pada hari Jumaat minggu jika Parlimen bersidang.

Pertemuan oleh Muhyiddin itu menyusuli gesaan Presiden Umno Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi untuk gencatan senjata politik di tengah-tengah pertikaian parti dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia.

Ahmad Zahid juga mengatakan bahawa Umno akan menyokong inisiatif kerajaan Perikatan Nasional untuk membantu negara menghadapi wabak dan juga ketidaktentuan ekonomi.

Sebelumnya, Umno mengatakan sedang mempertimbangkan untuk menarik dukungannya untuk Perikatan dan merancang untuk memberikan “syarat baru” jika gabungan yang berkuasa ingin melakukan kerjasama politik, melalui perjanjian tertulis.

Serangkaian intrik politik baru-baru ini berpunca dari hadirin Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan Raja pada 13 Oktober, di mana presiden PKR itu mendakwa dia mempunyai sokongan “penggagas dan meyakinkan” para penggubal undang-undang untuk membentuk kerajaan baru.

Malay News
National Desk