Putrajaya Mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan Terkuat (EMCO)

Putrajaya: Majlis Keselamatan Negara (NSC) hari ini mengumumkan pelaksanaan perintah kawalan pergerakan yang dikuatkuasakan (EMCO) di Medan 88, Salak Tinggi, Sepang, Selangor.
Dalam taklimat media hari ini, Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengatakan bahawa atas nasihat dan analisis risiko yang dilakukan oleh Kementerian Kesihatan, EMCO akan dilaksanakan mulai esok (12 November) hingga 25 November.

“EMCO akan mempengaruhi sebanyak 800 penduduk yang tinggal di kawasan itu, tetapi juga akan membantu Kementerian Kesihatan melakukan pemeriksaan yang tepat dan mengekang penyebaran Covid-19 di sana,” katanya.
Ismail juga mengumumkan penutupan EMCO di dua kawasan: penjara Pulau Pinang dan kawasannya di Pulau Pinang, dan Pangsapuri Mutiara Kasih dan Taman Khazanah Indah, keduanya di Lahad Datu, Sabah.

EMCO di penjara Pulau Pinang dan kawasannya yang pertama dilaksana pada 15 Oktober hingga 28 Oktober, dan kemudian dilanjutkan hingga 11 November.
Analisis risiko yang dilakukan oleh Kementerian Kesihatan menunjukkan kecenderungan penurunan berkaitan dengan situasi Covid-19 di penjara, kerana kes terakhir yang dicatat di sana adalah pada 5 November.

“NSC telah memutuskan untuk mengakhiri EMCO di penjara Pulau Pinang dan tempat tinggalnya hari ini, seperti yang dijadualkan,” katanya.
Akhir EMCO di Pangsapuri Mutiara Kasih dan Taman Khazanah Indah di Lahad Datu, Sabah berlaku selepas pelaksanaannya pada 13 Oktober hingga 26 Oktober, kemudian dilanjutkan hingga 9 November.
Pada 9 November, NSC memutuskan untuk memperpanjang EMCO dua minggu lagi hingga 23 November, kerana Kementerian Kesihatan masih menunggu hasil sampel dari pemeriksaan yang dilakukan di daerah tersebut.

Namun, semalam, Kementerian Kesihatan menerima hasil kesemua 5,189 sampel yang dihantar untuk ujian, dan semuanya diuji negatif.
Ismail menambah bahawa kementerian juga tidak mencatat kes baru di kedua-dua kawasan tersebut selama 18 hari berturut-turut.
“Atas nasihat dan analisis risiko yang dilakukan oleh Kementerian Kesihatan, NSC telah memutuskan untuk menghentikan EMCO di Pangsapuri Mutiara Kasih dan Taman Khazanah Indah hari ini,” katanya.

Malay News
National Desk