Semasa anda minum air? Memanggil bahaya

Life: Masalah fizikal bermaksud minum lebih banyak air. Air menyembuhkan separuh daripada penyakit badan kita. Kita semua terbiasa mendengar nasihat seperti itu lebih kurang. Gambaran ibu-ibu dalam keadaan mual dengan penyiraman bayi yang mencukupi bukanlah perkara baru. Tetapi ada bahaya yang tidak diketahui yang tersembunyi di sini. Sama seperti semua perkara dalam hidup memerlukan keseimbangan, begitu juga pentingnya keseimbangan kesegaran yang tepat. Para penyelidik mengatakan bahawa minum lebih banyak air daripada yang diperlukan adalah kekalahan! Sama seperti dehidrasi boleh menyebabkan dehidrasi, begitu juga dehidrasi menyebabkan hidrasi berlebihan, yang boleh menyebabkan banyak masalah. Yang utama adalah penurunan kadar natrium dalam badan dalam satu masa.

* Hyponatremia, yang merupakan penurunan kadar natrium dalam tubuh, bertanggung jawab untuk pembengkakan otak. Masalah seperti ini lebih kerap berlaku pada pesakit tua.
* Jika ada masalah dengan cedera kepala, pencernaan, penyakit jantung, biasanya ada kemungkinan hiponatremia. Ia mempengaruhi mekanisme penghidratan otak.
* Dalam keadaan dehidrasi, ia dapat mengesan neuron penginderaan hidrasi di otak, tetapi jika terjadi overhidrasi, neuron ini tidak dapat dilakukan. Penyelidik berpendapat bahawa inilah sebab masalahnya.
* Mengikuti amaran para penyelidik, mulai sekarang, dari bangun pagi hingga tidur malam, minum segelas air sepanjang hari, anda harus memperhatikannya dalam rutin harian anda.
* Adakah anda mempunyai kebiasaan buruk minum air dalam perjalanan pulang? Makan sesuatu atau tidak, adakah anda minum air dengan tergesa-gesa? Tetapi bahaya!
* Penting untuk minum air secukupnya agar badan tetap cergas. Namun begitu, minum terlalu banyak air dapat mengganggu keseimbangan garam di dalam badan dan meningkatkan risiko pelbagai penyakit. Oleh itu, lebih baik tidak minum air jika anda tidak kehausan.
* Minum air setelah makan berat, seperti sarapan, makan tengah hari atau makan malam bukanlah kebiasaan yang sihat sama sekali. Walaupun anda minum air sebelum makan, anda tidak boleh minum air sekaligus setelah makan. Dan elakkan tabiat minum air dengan kerap semasa makan.
* Sebilangan kecil air dapat diminum setelah melakukan senaman ringan. Tetapi minum air selepas bersenam berat sama sekali tidak digalakkan. Sebenarnya, banyak mineral dilepaskan dengan peluh semasa bersenam. Untuk mengatasi kekurangan ini, air kelapa dapat diminum setelah berolahraga. Tetapi tidak sama sekali air. Secara kebetulan, setelah melakukan senaman yang berpanjangan, suhu badan meningkat jauh lebih tinggi daripada biasa. Bermain dengan air sejuk pada masa ini tidak dapat mengikuti suhu badan dan suhu persekitaran luar. Ini boleh menyebabkan masalah pencernaan.

Malay News
Lifestyle Desk