Terlalu sikit makanan yang ada untuk penduduk Palestin – WFP

Terlalu sikit makanan yang ada untuk penduduk Palestin – WFP

ISTANBUL – Terlalu sedikit makanan yang ada untuk rakyat Palestin di Semenanjung Gaza yang kini berdepan dengan serangan berterusan oleh rejim zionis Israel.

Pengarah Negara bagi Program Makanan Sedunia (WFP), Matthew Hollingworth berkata, mereka di sana juga tiada rumah, apatah lagi makanan di atas meja.

“Kami berharap dapat membantu dengan memberikan lebih banyak kedai roti, terutamanya di kawasan utara yang sangat memerlukan makanan , tetapi kami memerlukan akses, dan kami memerlukan jaminan keselamatan,” tambahnya.

Israel telah menyerang Semenanjung Gaza sejak serangan 7 Oktober 2023 , membunuh sekurang-kurangnya 28,176 orang dan mencederakan 67,784 yang lain.

Serangan Israel telah menyebabkan 85% penduduk Gaza kehilangan tempat tinggal di tengah-tengah kekurangan makanan, air bersih dan ubat-ubatan, manakala 60% daripada infrastruktur wilayah itu rosak atau musnah, menurut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Pada akhir tahun lalu Afrika Selatan memfailkan kes di Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ), menuduh Israel gagal menegakkan komitmennya di bawah Konvensyen Genosid 1948.

Mahkamah PBB, dalam keputusan sementaranya pada Januari lalu memutuskan dakwaan Afrika Selatan adalah munasabah.

Ia mengarahkan langkah-langkah sementara bagi kerajaan Israel untuk menghentikan tindakan pembunuhan beramai-ramai, dan mengambil tindakan bagi menjamin bantuan kemanusiaan diberikan kepada orang awam di Gaza. – Agensi