Trump larang pelaburan USA kepada tentera China

Washington: Pentadbiran Trump pada hari Khamis melancarkan perintah eksekutif yang melarang pelaburan A.S. dalam firma China yang menurut Washington dimiliki atau dikendalikan oleh tentera China, meningkatkan tekanan pada Beijing selepas pilihan raya A.S.
Pesanan itu, yang pertama kali dilaporkan oleh Reuters, dapat mempengaruhi beberapa syarikat terbesar di China, termasuk firma telekomunikasi China Telecom Corp Ltd, China Mobile Ltd dan pembuat peralatan pengawasan Hikvision.
Langkah itu dirancang untuk menghalang firma pelaburan A.S., dana pencen dan lain-lain daripada membeli saham 31 syarikat China yang ditetapkan oleh Jabatan Pertahanan sebagai sokongan tentera China awal tahun ini.

Mulai 11 Januari, pesanan itu akan melarang pembelian sekuriti syarikat tersebut oleh pelabur A.S. Transaksi yang dibuat untuk melepaskan hak milik dalam syarikat akan dibenarkan sehingga 11 November 2021.
“China semakin mengeksploitasi modal Amerika Serikat untuk memperoleh sumber daya dan untuk memungkinkan pengembangan dan pemodenan ketenteraan, perisikan, dan alat keamanan lainnya,” kata perintah yang dikeluarkan oleh Gedung Putih.
Kedutaan besar China di Washington tidak segera menanggapi permintaan untuk memberi komen.
Penasihat perdagangan Rumah Putih Peter Navarro menganggarkan bahawa sekurang-kurangnya setengah trilion dolar dalam permodalan pasaran diwakili oleh syarikat-syarikat China dan anak-anak syarikat mereka.

“Ini adalah perintah menyeluruh yang dirancang untuk menghancurkan ibukota Amerika untuk militerisasi China,” katanya kepada wartawan dalam panggilan.
Langkah itu merupakan inisiatif dasar utama pertama oleh Presiden Donald Trump sejak kalah dalam pilihan raya 3 November kepada saingan Demokrat Joe Biden dan menunjukkan bahawa dia berusaha memanfaatkan bulan-bulan pemerintahannya yang semakin berkurang untuk menindak China, walaupun dia telah kelihatan berfokus pada laser untuk mencabar keputusan pilihan raya.
Biden telah memenangkan cukup banyak medan perang untuk melepasi 270 undi pilihan raya yang diperlukan di Kolej Pemilihan negeri-demi-negeri yang menentukan presiden seterusnya, tetapi Trump Republik telah menolak untuk mengakui, dengan alasan dakwaan penipuan pengundian yang tidak berasas.
Tindakan hari Khamis ini cenderung untuk membebani hubungan yang sudah erat antara dua ekonomi teratas di dunia, yang sedang berselisih mengenai penanganan pandemi koronavirus oleh China dan langkahnya untuk menjatuhkan undang-undang keselamatan di Hong Kong.
Biden belum menyusun strategi China yang terperinci tetapi semua petunjuknya adalah bahawa dia akan terus melakukan pendekatan yang keras terhadap Beijing, dengan siapa Trump menjadi semakin konfrontasi pada tahun terakhirnya di pejabat.

Perintah itu menyetujui rang undang-undang yang diajukan oleh senator Republik Marco Rubio bulan lalu yang berusaha menyekat akses ke pasaran modal A.S. untuk syarikat China yang telah disenarai hitam oleh Washington, termasuk yang ditambahkan ke senarai Jabatan Pertahanan.
“Tindakan hari ini oleh pentadbiran Trump adalah permulaan yang baik untuk melindungi pasaran dan pelabur kami,” kata Rubio, seorang elang kongres China. “Kami tidak pernah boleh meletakkan kepentingan Parti Komunis China dan Wall Street di atas pekerja Amerika dan ibu dan ibu pop.”
Komennya diucapkan oleh Anggota Kongres Republik Jim Banks, yang menggambarkan perintah itu sebagai “salah satu keputusan dasar luar yang paling bijak dan paling penting yang telah dibuat Presiden Trump sejak dia memegang jawatan.”

Rang undang-undang dan perintah Rubio adalah sebahagian daripada usaha yang semakin meningkat oleh Kongres dan pentadbiran untuk menggagalkan syarikat China yang mendapat sokongan pelabur A.S. tetapi tidak mematuhi peraturan A.S. yang dihadapi oleh pesaing Amerika. Ini juga menunjukkan kesediaan baru untuk menyaingi Wall Street dalam persaingan dengan Beijing.
Pada bulan Ogos, Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa A.S. dan pegawai Perbendaharaan mendesak Trump untuk membuang syarikat-syarikat China yang berdagang di bursa A.S. dan gagal memenuhi syarat pengauditannya pada Januari 2022.

Pergerakan hari Khamis mendapat sambutan hebat di Wall Street, di mana saham telah menarik kembali dari kenaikan baru-baru ini. ETF Cap Besar China iShares diperpanjang.
“Pasar mungkin bimbang bahawa Presiden Trump akan meningkatkan ketegangan dengan China dan Iran dalam dua bulan terakhirnya sebagai presiden,” kata Chris Zaccarelli, Ketua Pegawai Pelaburan Perikatan Penasihat Bebas.
Namun, masih belum jelas bagaimana reaksi para pelabur. Perintah itu melarang transaksi, yang didefinisikan sebagai “pembelian”, sehingga para pelabur secara teknikal dapat menahan pelaburan semasa.

Walaupun dokumen tersebut tidak menjelaskan hukuman khusus untuk pelanggaran, dokumen tersebut memberikan kemampuan kepada Departemen Perbendaharaan untuk menggunakan “semua kuasa” yang diberikan oleh Undang-Undang Kuasa Ekonomi Darurat Antarabangsa, yang mengizinkan penggunaan sekatan keras.
Pertanyaan juga masih ada mengenai apakah Biden, yang akan mengambil alih tugas hanya sembilan hari setelah perintah itu berkuatkuasa, akan menguatkuasakannya atau hanya membatalkannya. Kempennya enggan mengulas.

Malay News
International Desk