UiTM Sarawak lancar 2 institusi penyelidikan

Kota Samarahan: UiTM Sarawak telah melancarkan dua institusi penyelidikan untuk meningkatkan lagi usaha penyelidikannya ke dalam pelbagai bidang.

Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg merasmikan pelancaran institusi semasa persidangan Innostre Edisi Khas 2020: Sidang Kemuncak Global Pertama mengenai Viral-Imunologi dan Terapi Antiviral Covid-19 hari ini.

Rektor UiTM Sarawak Prof Datuk Dr Jamil Hamali berkata yang pertama adalah Institut Penyelidikan Produk Halal, kerjasama antara UiTM Sarawak, Universiti Beijing Wuzi dan Persatuan Pendidikan dan Kebudayaan Asia-China (ACEC).

Sementara itu, institut kedua adalah Pusat Herba dan Etnomedik, kerjasama antara UiTM Sarawak, Universiti Perubatan Anhui dan ACEC.

“Sangat penting untuk mengarahkan universiti ke arah budaya kecemerlangan yang akan memperluas penglihatan global universiti melalui kolaborasi penyelidikan, inisiatif keusahawanan dan pendidikan inovatif.

“UiTM kini aktif melakukan penyelidikan kolaboratif dengan rakan tempatan dan luar negara,” katanya.

Jamil menambah UiTM Sarawak bekerja keras untuk menyokong UiTM Shah Alam, kampus utamanya dalam inisiatifnya untuk meningkatkan kedudukan keseluruhan universiti.

“Kami kini berada di kedudukan 651-700 dalam QS World University Ranking, meningkat dari tahun ke tahun, dibantu oleh peningkatan skor MyRA (Instrumen Penilaian Penyelidikan Malaysia) kami.

“MyRA adalah sistem yang komprehensif yang dikembangkan untuk menilai kemampuan penyelidikan dan prestasi semua institusi pengajian tinggi di Malaysia.

“Kementerian Pengajian Tinggi juga memainkan peranan penting dalam memberikan peluang kepada kami melalui hibah penyelidikan. Ini adalah batu loncatan kita untuk berjaya, ”katanya.

Malay News
Farah Fauzi