Hospital swasta dijadikan pusat vaksinasi: Khairy

Kuala Lumpur: Hospital swasta seperti Pantai Pantai sudah digunakan sebagai pusat vaksinasi bagi pekerja penjagaan kesihatan swasta untuk fasa pertama Program Imunisasi Covid-19 Nasional, kata Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin.

Khairy, yang juga Menteri Penyelaras Program Imunisasi Covid-19 Nasional, mengatakan bahawa kerajaan akan memasukkan lebih banyak hospital swasta untuk fasa dua dan tiga seperti yang diumumkan sebelumnya.
“Ini semua akan dilakukan sepanjang dek. 75,000 hingga 150,000 (vaksinasi) setiap hari adalah untuk fasa kemudian,” katanya dalam catatan di Twitter hari ini.

Dia membalas tweet bekas menteri kesihatan Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad yang menyatakan bahawa kerajaan harus melibatkan sektor swasta dalam “Perkongsian Awam-Swasta” yang berkesan dan telus untuk peluncuran vaksin Covid-19, jika hospital awam kapasiti tidak mencukupi.
Dzulkefly mengatakan ini adalah untuk memastikan kejayaan program imunisasi dan mencapai kekebalan kawanan lebih awal (80 peratus penduduk diinokulasi).

Malaysia memulakan tiga fasa Program Imunisasi Nasional Covid-19 yang pertama pada 24 Februari, dengan pelancaran pertama yang akan berlangsung dari Februari hingga April tahun ini, melibatkan 500,000 barisan depan.

Fasa kedua adalah dari April hingga Ogos yang melibatkan warga emas berusia 65 tahun ke atas, kumpulan berisiko tinggi dan juga orang kurang upaya (OKU), yang melibatkan kira-kira 9.4 juta orang, sementara fasa ketiga dari Mei tahun ini hingga Februari 2022 akan merangkumi baik rakyat Malaysia dan bukan warganegara yang berumur 18 tahun ke atas, menyasarkan lebih daripada 13.7 juta orang. – BERNAMA

Malay News
National Desk