Anggota majlis tertinggi Umno Annuar Musa mengatakan bahawa Allah melarang perpecahan

Kuala Lumpur: Anggota majlis tertinggi Umno, Tan Sri Annuar Musa hari ini menekankan perlunya perpaduan dan bahkan menyebut Allah melarang perpecahan.
Annuar, yang juga setiausaha agung Barisan Nasional (BN), menyatakan bahawa tetap bersatu adalah penting untuk kekuatan Muslim dan Melayu.

“Insyaallah kita sedar perpaduan dan permuafakatan tidak mudah. Allah melarang kita berpecah belah. Kita diperintahkan untuk tetap beriman dengan Islam. Oleh itu, Allah mengingatkan bahawa kita akan kehilangan kekuatan jika berpecah belah. Kita harus berbincang dengan sabar agar umat Islam dan orang Melayu kuat, ”tulisnya di Twitter awal hari ini.

Walaupun Annuar tidak secara langsung menjelaskan atau menguraikan lebih lanjut mengenai akaun Twitternya, tweetnya dibuat merujuk kepada mulut parti PAS Harakah Daily mengenai artikel mengenai PAS yang terus menegakkan pemerintahan Perikatan Nasional (PN) sambil juga terus bekerjasama dengan Umno melalui Muafakat Nasional (MN).

Kerajaan persekutuan PN ketika ini terdiri daripada pelbagai pihak seperti Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), PAS dan Umno.
Tidak lama sebelum tweet ini, Annuar juga telah mengomentari surat kononnya yang mendakwa sebilangan ahli parlimen Umno didakwa melepaskan sokongan mereka kepada Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menerajui pemerintahan PN dan kononnya menyokong Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi perdana menteri.

Dalam komennya, Annuar mendesak ahli parlimen di bawah BN – termasuk Umno – untuk bertindak secara padu sebagai parti dan bukannya bertindak secara sepihak, juga menyatakan keberatannya terhadap Anwar.

“Betul atau palsu terserah kepada pencipta surat itu. Namun saya mengajak 43 rakan MP BN, jangan bermain dengan perasaan ingin terus berpecah belah. Kami tetap dengan dasar parti … selalu ada TANPA ANWAR, TIADA DAP … jangan bertindak sendirian. Kami menjunjung DASAR PIHAK seperti yang diamanahkan, ”tulisnya di Twitter.

Surat yang diulas oleh Annuar itu membawa nama presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sebagai pengarang surat tersebut, dan diduga mengandungi tanda tangan Zahid dan mantan perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

Setiausaha eksekutif Umno, Datuk Mohd Sumali Reduan dilaporkan menafikan bahawa parti itu telah mengeluarkan surat seperti itu, dan mendakwa ia dilakukan untuk merosakkan reputasi parti dan presidennya, Zahid.

Anwar, yang mengetuai gabungan Pakatan Harapan, dalam beberapa minggu terakhir mengaku mendapat sokongan lebih 120 anggota parlimen di 222 anggota Dewan Rakyat, yang cukup untuk menggulingkan Muhyiddin sebagai perdana menteri dan membawa perubahan pemerintahan.

Anwar mendapat khalayak dengan Yang di-Pertuan Agong pada hari Selasa, tetapi spekulasi politik kemudiannya berlanjutan kerana pihak istana sejak itu mengatakan bahawa Agong tidak menerima senarai dengan nama-nama ahli parlimen yang dikatakan menyokong Anwar.

Malay News
National Desk