Borang persetujuan vaksin virus bukan versi terakhir: Dr Noor Hisham

Dr Noor Hisham DG

Kuala Lumpur: Borang persetujuan vaksinasi Covid-19 yang dibocorkan dalam talian semalam bukanlah versi terakhir yang akan digunakan untuk program inokulasi negara, kata Kementerian Kesihatan.

Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata borang persetujuan untuk vaksinasi akan diedarkan kepada bakal penerima vaksin tidak lama lagi.
“Oleh itu, orang ramai diingatkan untuk tidak menyebarkan maklumat yang tidak tepat yang boleh menimbulkan kerisauan di kalangan masyarakat,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Sebuah portal berita dalam talian telah melaporkan bahawa ver

Selain dari bahagian untuk sejarah perubatan, borang itu juga memasukkan klausa yang menyatakan bahawa penandatangan memahami bahawa mereka bertanggungjawab terhadap sebarang risiko yang mungkin berlaku.
Halaman di Jabatan Kesihatan Pulau Pinang telah dikeluarkan.

Dr Noor Hisham mengatakan vaksinasi itu adalah untuk memberi perlindungan terhadap jangkitan Covid-19, serta mengurangi risiko seseorang dijangkiti penyakit ini.
“Oleh kerana vaksinasi itu dilakukan secara sukarela, borang persetujuan adalah dokumen yang diberikan kepada penerima vaksin untuk mereka menyatakan pilihan vaksin sukarela mereka.

“Borang persetujuan juga digunakan di negara lain yang telah melaksanakan program imunisasi Covid-19 mereka,” katanya.
Dia menambah bahawa isi borang tersebut adalah untuk memastikan bahawa penerima memahami sepenuhnya apa yang telah dibaca atau dijelaskan oleh pekerja kesihatan mengenai faedah dan risiko vaksin.

Semua vaksin yang akan digunakan di Malaysia akan dinilai terlebih dahulu dari segi kualiti, keberkesanan dan keselamatan oleh Badan Pengawas Farmaseutikal Nasional, katanya.
“Berdasarkan laporan dari negara lain yang telah menjalankan program imunisasi mereka, vaksin tersebut selamat digunakan.”

Kumpulan pertama vaksin Pfizer-BioNTech Covid-19 dijangka tiba pada 21 Februari, dengan pelancaran inokulasi bermula pada 26 Februari.
Terdapat tiga fasa di bawah program Imunisasi Nasional Covid-19. Fasa pertama melibatkan barisan hadapan, dari 26 Februari hingga April tahun ini. Fasa kedua akan berlangsung dari April hingga Oktober, melibatkan kumpulan berisiko tinggi; dan fasa ketiga, yang melibatkan orang dewasa berumur 18 tahun ke atas, akan berlangsung dari Mei 2021 hingga Februari 2022.

Malay News
National Desk