Kelewatan Sukan Olimpik berharga hampir AS $ 2 bilion

Tokyo: Sukan Olimpik Tokyo yang ditangguhkan oleh coronavirus boleh menelan belanja AS $ 1,9 bilion (RM7,73 bilion) lebih daripada anggaran asalnya AS $ 13 bilion, kenaikan 15 peratus, kata sebuah laporan pada hari Ahad.
Penganjur Olimpik akan secara rasmi memutuskan kenaikan anggaran untuk Sukan itu pada pertengahan Disember setelah berkomunikasi dengan pemerintah Jepun dan kota tuan rumah Tokyo, lapor Yomiuri Shimbun, dengan menyebut sumber Olimpik yang tidak disebutkan namanya.
Sukan 2020 diturunkan kembali setahun ketika Covid-19 tersebar di seluruh dunia, dan kini dijadualkan dibuka pada 23 Julai 2021.
Tetapi kelewatan tersebut telah menghasilkan sejumlah besar biaya baru, mulai dari pemesanan ulang tempat dan pengangkutan hingga mengekalkan staf panitia yang besar.

Dengan banyak negara mengalami gelombang jangkitan kedua atau ketiga, ada keraguan tentang apakah acara itu dapat dipentaskan, tetapi penganjur dan pegawai Olimpik menegaskan ia dapat dilakukan dengan selamat.
Tambahan 200 bilion yen (AS $ 1,9 bilion) pada anggaran pra-koronavirus sebanyak 1,35 trilion yen (AS $ 13 bilion) datang walaupun penganjur bulan lalu telah mengurangkan AS $ 280 juta dengan memotong segalanya dari kakitangan ke piroteknik, tetapi angka baru itu tidak termasuk kos langkah-langkah yang berkaitan dengan coronavirus, kata laporan itu.

Pegawai menjangkakan langkah-langkah berkaitan virus akan dibayar oleh pemerintah Jepun, katanya.
Rancangan untuk Sukan Olimpik rendah, dilancarkan pada bulan September, dengan lebih sedikit tiket percuma, upacara sambutan atlet dibatalkan dan penjimatan spanduk, maskot dan makanan.

Laporan itu dibuat setelah seorang pegawai kanan pada hari Jumaat mengatakan bahawa acara ujian Olimpik Tokyo akan disambung semula pada bulan Mac dan keputusan mengenai kehadiran peminat akan dibuat pada musim bunga.
Penganjur dan pegawai mempertimbangkan senarai panjang kemungkinan penanggulangan virus yang mereka harapkan memungkinkan untuk mengadakan temasya tersebut, walaupun vaksin tidak tersedia.

Ketua Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa Thomas Bach awal bulan ini mengatakan bahawa dia “sangat yakin” temasya itu akan mempunyai peminat.
Tetapi semangat untuk temasya itu semakin berkurang di Jepun, dengan tinjauan pada musim panas mendapati hanya satu dari empat orang Jepun ingin melihatnya berlaku, dan kebanyakan menyokong penangguhan selanjutnya atau pembatalan secara langsung.
Pegawai jawatankuasa penganjur Olimpik Tokyo tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan komen. – AFP

Malay News
Sports Desk