Malaysia menggantung kemasukan pelajar asing

Malay News: Kerajaan Malaysia telah menangguhkan kemasukan semua pelajar baru dan lama asing ke negara ini untuk tahun ini untuk mencegah penyebaran coronavirus dan jumlah kes coronavirus yang ada sekarang.
Datuk Seri Khairul Jaimi Dawood, ketua pengarah jabatan imigresen negara itu, memberitahu media pada hari Ahad (4 Oktober) waktu tempatan.

Dia mengatakan bahawa proses pendaftaran fizikal, yang dimulakan oleh Kementerian Pendidikan pada penerimaan pelajar tersebut bulan ini, juga telah ditangguhkan untuk sementara waktu. Dia juga mengatakan bahawa perintah penangguhan akan tetap berkuatkuasa hingga 31 Disember sehingga arahan selanjutnya.

Jangkitan virus Kovid-19 di Malaysia meningkat sejak seminggu yang lalu.

Sementara itu, 293 orang dijangkiti korona dalam 24 jam terakhir di negara ini. Dari jumlah tersebut, 127 dari wilayah Sabah dan 113 dari negeri Kedah. Sebaliknya, 31 orang diserang di Selangor, 6 di Johor Baru, 5 di Labuan, 3 di Kuala Lumpur, 2 di Pera, 2 di Negari Sembilan dan masing-masing 1 di Pulau Pinang, Klantan dan Sarwa.

Jumlah mangsa kini 12,381 dan 137 orang telah meninggal di Corona setakat ini di negara ini. Setakat ini 10 ribu 263 orang telah pulang ke rumah dengan sihat.

Malay News
National Desk