Perhimpunan sosial punca petambahan kluster Covid-19

Kuala Lumpur: Kementerian kesihatan mengingatkan masyarakat untuk mematuhi SOP ketika menghadiri sebarang jenis perhimpunan atau ketika berada di tempat awam berikutan pertambahan kluster yang berasal dari perjumpaan sosial.

Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah berkata, ia merangkumi perjumpaan yang melibatkan keluarga seperti perayaan dan upacara keagamaan yang turut dihadiri oleh individu yang mempunyai gejala.

Dia menyebut kluster Enggor di Perak dan kluster Indah Mas yang melibatkan Kuala Lumpur dan Selangor yang bermula dengan perjumpaan keluarga dan kemudian tersebar di masyarakat.

Kumpulan Inai dan Jambul di Sabah, katanya, juga berpunca dari perayaan, sementara kelompok Mentari di Selangor, Negeri Sembilan dan Kuala Lumpur bermula dari upacara keagamaan yang melibatkan ahli keluarga dan kenalan yang hadir dalam upacara pengebumian di Nilai, Negeri Sembilan.

“Orang ramai diminta untuk mematuhi SOP dalam semua keadaan dan di semua tempat, kerana aktiviti perhimpunan yang diatur tanpa pematuhan SOP akan meningkatkan risiko penularan Covid-19 kepada orang ramai,” kata Noor Hisham dalam catatan Facebooknya hari ini.

“Sangat penting bagi kita untuk selalu waspada dan berusaha untuk melindungi diri kita sendiri, keluarga dan juga masyarakat di sekitar kita daripada mendapat jangkitan Covid-19.

“Jarak fizikal sukar dilakukan di tempat yang sesak dan terkurung, tetapi dengan mengambil pelajaran dari kejadian kelompok ini, masyarakat disarankan untuk mematuhi dan mengambil nasihat yang diberikan.”

Sumber: FMT
Malay News
Farah Fauzi