Permit diperlukan untuk mereka yang keluar dari kawasan CMCO di Klang

Klang: Orang yang tinggal di kawasan perumahan mukim Klang (kecamatan) yang telah ditempatkan di bawah perintah kawalan pergerakan bersyarat (CMCO) mulai hari ini, mesti mendapatkan izin polis untuk meninggalkan kawasan itu untuk bekerja atau perkara penting lain.

Ketua Polis Selangor, Datuk Noor Azam Jamaludin berkata, borang kebenaran boleh dimuat turun dari laman Facebook rasmi Polis Daerah Klang Selatan.

Katanya, sekatan jalan raya telah dipasang di Bayu Perdana, Sri Andalas dan Bukit Tinggi di kecamatan Klang.

“Untuk memudahkan orang ramai, sebuah balai polis bergerak telah dibentuk di daerah-daerah untuk memberikan bantuan dengan izin dan untuk mengelakkan orang ramai di balai polis berdekatan. Mereka yang pergi bekerja, mesti mengemukakan surat yang dikeluarkan oleh majikan mereka.

“Kami akan memeriksa setiap aplikasi baik itu di bawah layanan penting atau tidak, sebelum memberikan persetujuan,” katanya kepada wartawan setelah melakukan kunjungan ke daerah-daerah yang terkena dampak di sini, malam tadi. Turut hadir, Ketua Polis Daerah Klang Selatan ACP Shamsul Amar Ramli.

Diharapkan masyarakat di kawasan ini dapat memberikan kerjasama sepenuhnya kepada pihak berkuasa untuk memerangi penyebaran Covid-19, tambah Noor Azam.

Dua hari yang lalu, Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan langkah kerajaan untuk memaksakan CMCO di kawasan zon merah, seperti Sandakan, Papar, Tuaran di Sabah dan Klang di Selangor, mulai 9 Oktober, berikutan lonjakan dalam kes Covid-19 di kawasan tersebut.

-Bernama